Sommarfilmer

Åhåjaja, det har varit mig en grå sommar. Bara några få soltimmar, men badat har jag gjort ändå.

Men sommaren har bäst lämpat sig för bokläsning och film.

Nu har jag sett en hel del film i sommar, tyvärr minns jag inte alla :(
Men jag ska väl försöka säga något om dem som jag kommerihåg färskast.

Harry Potter och Fenixorden.

Japp, klart har jag varit och sett den (vad tror ni om mig?)! Såg den helgen efter premiären.
Nå vad tyckte jag då...? Ja, jag måste då säga att jag hittills tycker att Den Flammande bägaren fungerat bäst på film, men det var mycket i Fenixorden som jag gillade.
Imelda Staunton som Dolores Umbridge är ett exempel på något som jag uppskattade. Hon var ingenting som hur jag hade tänkt mig Umbridge. Hon såg inte ut som Umbridge, hon var inte helt lömsk och lismande eller hätskt översittande och paddful. Nej nej, hon var söt, rar och helt...fuzzy. Men så ond hon var! Just för att hon var "rar", "mjuk" och "gullig", "Ömsint" och "bekymrad" så blev hennes ondska mer genomgripande, mer total.
Jag tycker om att de vuxna skådespelarna som anställs till rollerna i Harry Potter-filmerna vågar göra en egen version, en egen tolkning av karaktärerna utan att falla alldeles för mycket utanför ramarna.
(Jag är nog en av de få som faktiskt inte vill att allt ska vara precis som i boken. Det är till att börja medomöjligt. Men jag vill att de håller sig till storyn, till karaktärerna och till händelseutvecklingen, sedan får de tolka och välja vad de ska trycka på vad och de ska ta bort nästan hur de vill).

En annan sak som jag gillade vad Dumbeldores och Voldermort slutstrid. Man verkligen kände kraften som de båda innehade. Man verkligen såg att Harry var en (om nu ursäktar uttrycket) en skit i havet i jämförelse med dessa stora magiker.

Jag gillade även Testralerna. Jag gillade designen på dem och de till och med flög rätt bra (om jag inte minns fel).
En av få varelser som helt är fru Rowlings eget påhitt och de blev riktigt lyckade. Det gläder mig att specialeffekterna har blivit bättre i de senaste filmerna om man jämför med ettan. Det kan ta ner en film av detta slaget så oerhört ifall de magiska djuren mm ser ja...digitala ut. (Då föredrar jag nog stop-motion framför taskiga digitala effekter).

Men mest av allt så gillade jag: Evanna Lynch som Luna Lovegood. En mer klockren kasting har jag nog aldrig sett i hela mitt liv. Jag diggade Luna innan, men nu är jag såld!

Vad kan då den femte Harry Potter filmen få i betyg av mig?
Ja... En stark 3a. Filmerna blir bättre, den är inte riktigt värd en fyra men ligger högt på nivå 3. Jag kanske behöver se den igen utan mina förväntningar. Filmer tenderar att bli bättre en andra gång ifall man blev besviken första.


Här om dagen såg jag även Hot Fuzz. Filme är gjort av samma team som låg bakom Shaun of the Dead från 2004, Edgard Wright och Simon Pegg.

Även denna gång har de valt att göra en sjukt rolig film som inte är en ren parodi men ändå är en parodi på en hel genre.
Filmen handlar om polisen Nicholas Angel som på grund utav att han är en alldeles för bra polis (japp för bra, han får kollegorna att framstå som slappa och arbetsskygga) blir omlokaliserad till den lilla sömniga staden Sandford. Sandfordhar en brottsstatistik på, ja nästan 0. Detta är inte en plats som passar Angel men han gör sitt bästa. Men så sker det en serie otäcka och våldsamma "Olyckor" och Angel börjar vädra morgonluft. Är det så at dessa "olyckor" egentligen är grymma mord utförda av en ondskefull mästerskurk eller har Angel bara drabbats av Lappsjukan och börjar se brott där det egentligen inte är något?

Jag måste säga det; Jag har inte sett så bra action på ÅR-OCH-DAR! Nu för tiden brukar jag tycka att action är ungefär samma film om och om igen. Samma story, samma högtflygade action osv osv. Men så har alla dessa filmer också varit Amerikanska. Hott Fuzzy är Brittisk. Och med den typiskt brittiska glimten i ögat och Wright och Pegg skapat en film som inte driver med genren genom att förlöjliga den (som annars är fallet i exempelvis många Amerikanska Parodier) utan genom att ta alla de typiska polis/action klichéerna och vrida dem en extra gång. Och som jag sagt förut (kanske inte här men ändå): Inget är så bra som en väl genomförd kliché.

Hott Fuzz får faktiskt en 5a av mig. Ja, ni läste rätt en 5a.
Jag har inte haft så roligt och njutit så mycket av action på mycket, mycket länge.


Så avslutningsvis en filmnyhet (elelr ja, det beror på hur man ser det, ifall ni visste det redan elelr inte). Men nu har Niel Gaimans Stardust, eller Stjärnstoft som den heter på svenska, gått och blivit film. Den har sverige premiär den 5e Oktober.
Detta är den oficiella hemsidan ---> http://www.stardustmovie.com/

Jag har sett trailer, och det ser ut att bli en häfitg film. De tycks ha hottat upp historiel lite för som jag minns den när jag läste boken så var den ganska seg och tråkig. Men det var länge sedan, jag kanska ska ta och läsa den igen innan jag ser filmen.

Ja, då har vi den och Guldkompassen att se fram emot i höst. Det kanske blir en fin film höst och vinter i år med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0