En Tonårsförälskelses död

Idag fick jag en outsäglig lust att titta på DET, den gamla goda filmen baserad på Stephen Kings romanförlaga. I och med det kom jag även att tänka å Jonathan Brandis som spelar Bill (som barn) i filmen. Som tonåring till och med en bit in på gymnasiet var jag extremt förälskad i honom och tycker fortfarande att han ser rätt bra ut. Jag kom på mig själv med att undra vad han gör nu, lite som man ibland undrar vad en gammal vän har för sig nu för tiden. Så jag satte mig att besöka IMDB för att kolla upp ifall han gjort någon film på sista tiden.

Till min besvikelse såg det ganska tunnsått ut med filmer från 2000-talet, jag skrollade upp med tanke på att det kanske kunde stå något i biografin ifall han kanske gjorde något annat nu, typ skrev eller något. Till min chock kunde jag läsa; ” After his death dozens upon dozens of Internet communities and memorial websites were devoted to him.”

Va? Efter sin död? Död! I ren förtvivlan skummade jag igenom texten, det stod inget om hans död annat att den skett den 12/10 2003. Jag tvingades uppsöka ”google och genom den wikipedia för att få veta mer. ”Självmord”, stod det. Kvällen den 12 November 2003 hade han varit ute med några vänner, han hade varit lite orolig och irriterad och lämnade dem plötsligt när de kommit hem till lägenheten. En vän gick ut för att se vad han höll på med och fann honom hängandes i trapphuset, hängandes! Han hade hängt sig.

Sjukvårdare kallades genast till platsen, men han avled på sjukhuset. Hur avlider man efter en hägning? På sjukhuset? Kan lungorna eller syretillförseln vara så pass skadad? Eller hade han helt enkelt bara gett upp?


 

Det är med en ganska stor förtvivlan och sorg som jag känner att jag är tvungne att skriva av mig här. Jag var faktiskt mycket förälskad i honom och det känns så konstigt att plötsligt inse att han är död.

Jag tycker att det är mycket sorgligt och känner med hans familj och vänner. Enligt vad jag kan läsa hade han inga problem med droger, han drack måttligt och vad man visste inga personliga problem. Vad får en så pass ung (27 år) man som trotts allt är väldigt begåvad att ta sitt liv? Vad får någon någonsin att ta sitt liv?


Tydligen hade hans karriär gått lite dåligt och han mådde enligt vad jag kan läsa dåligt över att han inte kunde vara ”till nytta för samhället” inom välgörenhet i samma utsträckning som tidigare.

Det är hemskt att någon kan ta sin karriär på ett sådant personligt och tungt allvar att man anser att ens liv inte är värt att leva ifall det inte går bra.

Kanske var det bara en stunds svaghet som fick honom att göra det, kanske hade han grubblat på det länge, kanske mådde han sämre än någon av hans nära visste. Jag vet inte, men det är tragiskt.


 

På fansidan http://www.jonathanbrandis.org/ erbjuds det hjälp för människor med självmordstankar. Jag tror nog att Jonathan skulle bli glad om han visste det, om han visste att han blivit en symbol för hjälp till människor i svåra situationer vilka kanske kan få den hjälp och det stöd som de behöver genom honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0