Fanfiction

Har ni någonsin läst fanfiction?
Vet ni vad fanfiction är?
Wikipedia definierar fanfic som "term för skönlitterära berättelser skapade av amatörer, alternativt professionella skribenter utan tillstånd, och som utspelar sig i redan existerande fiktiva universum".
Men fanfiction är så mycket mer.

Jag läser lite fanfic då och då. Mest på svenska siter, men även en del på fanfiction.net där finns det fiction på både engelska och svenska och andra språk.
Det som jag ville komma till är detta; Det finns så extremt många duktiga författare där ute. Många unga människor som har ett berättarspråk som kan sätta många publicerade författare i skuggan.
Att de inte blir publicerade är nästan ett mysterium. Men det kan bero på många saker, som att de skriver just fanfiction, om andras karaktärer och andras världar. Men inte alla.

Jag har läst många original berättelser också på dessa fanfic-siter, bara för att detta är det enda forum de har att lägga ut sina berättelser på.
  Och en del berättelser är så starka att jag inte kan förstå varför förlagen inte står på kö för dessa talanger.
Men som sagt, det kan bero på många orsaker;
Som 1) Att de aldrig skickat in sina berättelser. 2) De har gjort det men till "fel" förlag. 3) Deras berättelser är inte "rätt i tiden", d.v.s förlagen tror itne att de kan tjäna pengar på dessa berättelser. 4) Vissa lyckas kanske aldrig avsluta sina berättelser. Jag vet, det är svårt och en vanligt fenomen bland oerfarna författare. Man får inget slut på sin berättelse utan den fortsätter i evighet. Inte bara oerfarna förresten, tänk bara på alla eveghets serier som finsn där ute.

Varför skriver jag då detta? Ju, för jag satt  nu på mogronen och läste igneom några riktig bra original fiction och kunde inte komma ifrån hur bra de var. Och att de borde, ja verkligen borde bli publicerade.

Den heter "Inte min Daniel" och är skriven av Pirjohelena på Fenixforum. Det är en fantastiskt välskriven och personlig berättelse med verklighetsbakgrund om hur det kan vara att förlora ett barn.
Den andra är en som jag precis börjar att läsa och heter "Jag är den du aldrig ser"  och är skriven av Vendelin Magichood  och da star (deras fenix-namn) och handlar om två pojkar i tonåren som bor i Stockholm, den ena på Östermalm, den andra i Solna. Av misstag lägger de till varanda på MSN och börjar där samtala.
Den är både välskriven och gripande och de båda tjejerna skriver på ett sätt som kan få den bästa författarne att vilja gå och  göma sig i skam för att de inte skriver lika bra som dessa två.

Naturligtvis har dessa fics svagheter, men säg den publicerade författare som inte har det. Men det de framförallt har är hjärta och själ. Och det är något som inte varje författare kan skryta med. 

Fram för fler forum för ovana författare, fram för fler mötesplaster där dessa kan skriva, läsa och läsas, där de kan stödja varandra och smälla förläggare på fingrarna genom att vara bättre är deras guldkalvar.

Det var allt från mig.

p.s 

"Inte Min Daniel" finns att läsa på http://www.fenixforum.se/ men man måste vara medlem i "15+" men det kan man be om att få bli i det vanliga fiction forumet.
"Jag är den du aldrig ser" finns här: http://www.freewebs.com/jagardendualdrigser/hittastoryn.htm
 
Jag använder dessutom bara deras fenixnamn för att jag känner att de inte känsn rätt att namnge dem bara rakt av här utan att säga till först. Dessutom är jag lite för lat för att ta reda på deras riktiga namn ;)

d.s

Kommentarer
Postat av: pirjohelena

Åh!
Vad gulligt du skrev om mig och "Inte min Daniel" - tack!

2007-03-23 @ 02:12:40
Postat av: Dragonmind

Ingen orsak :)
Men den är bra oxå ;)

2007-04-02 @ 09:21:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0