Religion

Jag tittade på några avsnitt av Förhäxad idag. Jag gillar Förhäxad. Visst, den är lite småtöntig med sådär lagom kassa specialeffekter och sådär helt amerikanskt moraliserande, men jag gillar Förhäxad. Det är magi, starka kvinnor och ännu mer magi.
Jag har alltid gillat magi, fantasy och påhitt ända sedan jag var lite. Jag ville (och vill fortfarande) vara en magiker, en besvärjerska eller en häxa. Jag har till och med en del "magi" böcker och några kristaller.
Jag hade lätt kunnat bli en Wicca. Om inte Wicca var så fyllt med en massa larv. "Oh, kristallernas helande kraft, möt soluppgången, placera speglar bakom blomvasen och en rödlök på huvudet, lägg mensblod i kakorna och få din älskade" och sådana grejer. Jag menar; kan man ta det på allvar?
Nej, som de flesta religioner har wicca sin beskärda del av larv och fånigheter. Men den har mystik. Jag har alltid dragits till mystik och har funderat på Voodoo (inte att förväxlas med Hooddoo som är det magiska utövandet inom Voodoo). Jag tror att det är en av de sakerna som den protestantiska kyrkan har förlorat; mystiken. Det är därför som så många lämnar den och dras till andra alternativa religioner, allt från judendom och Islam som Wicca och New Age (inte att förväxlas även om de ibland går hand i hand). Det är de som folk vill ha från en religion; Mystik, tröst och regler.
Islam har exempelvis regler, vissa människor behöver klara regler och riktlinjer för sitt liv, andra inte. Det är inte fel att vilja ha det. Det är inte heller fel att vilja ha en religion att söka tröst och stöd hos eller en religion för att ge livet lite mer mening och färg. Problemet är när människor vill tvinga sin tro på andra, eller vill tvinga andra att inte tro på den religion som de har valt.
Det är precis som politik; Man har rätt att kritisera och diskutera i civiliserad ton men att aktivt och med våld och hot försöka tvinga varandra att överge eller tvinga på någon sin tro (eller politiska övertygelse) är fel.
Det är i all fall min åsikt.

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem". - Voltaire
Handlar egentligen om uttrycks och tryckfriheten men den kan lätt brukas på allt, även religion.
Det är inget fel i att tro, vad du än väljer att tro. Så länge du inte skadar någon annan.
 
Ja, jag är kristen, jag är född och uppfostrad i ett kristet land. Men jag tror inte på den Svenska kyrkan. Jag är agnostiker.
För mig verkar religiösa människor antingen vara överreligiösa smilfinkar som anser sig vara bättre än alla andra för at de minsann tror och att de minsann kommer att komma tillhimmelen när yttersta domen faller, eller galna extremister som genom våld försöker betvinga världen och människorna.
 Ja, jag vet, det är en extrem syn på det. Det finns en mängd vettigt folk i de religiösas led. Forskare, författare, politiker och vanligtfolk. Jag hyser inget agg vare sig mot er eller eran religion. Tro vad ni vill, det är eran rätt. Men försök inte tvinga mig eller någon annan att tro som ni, det är allas rätt att tro som de vill. Vare sig det är Kristendom, Islam, Judendom, New Age, Buddhism, Scientologi eller Wicca. Jag tror inte att Gud bryr sig, bara vi är goda människor som gör rätt för oss och inte tvingar oss på andra. Man kanske ska ta och bli en Wicca i alla fall, jag har ju ändå redan några kryddor? och kristaller (som sagt).

Kommentarer
Postat av: kyrksyster

En tanke som dyker upp när jag läser ditt personliga och genomtänkta inlägg:

Är kristendom egentligen en religion? Den går ju inte i första hand ut på regler, tröst och mystik - även om sånt kan fixas för den som vill.
I första hand är ju kristen tro en relation till Kristus...

Tål att tänkas på...

2007-05-05 @ 22:50:31
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: Dragonmind

Hej :) Tack för den kommentar Kyrksyster.

Jo, jag vill nog se Kristendomen som en religion, men den är som alla religioner en livsstil också.

Jo, kristendomen "handlar" inte om regler eller tröst utan tron på Jesus, men denna tro på Jesus, att man inte är ensam i världen utan att han och Gud finns där och tröstar och leder en ÄR en tröst. Och enligt mig är just tröst och stöd en viktig ingrediens i religion i allmänhet och Kristendomen i synnerhet.

Kram på dig.

2007-05-06 @ 19:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0