Bio-listan 2008

Meningslöst och onödigt, men här är filmerna som jag vill se på Bio 2008

The Dark Knight
Indiana Jones - Kristalldödskallens rike
Narnia Prins Caspian
Harry Potter och Halvblodsprinsen
James Bond - Quantum Of Solace


Det är i och för sig bara tre filmer än så länge. Men sedan biljettpriserna stigit så har jag blivit lite mer kräsen på vad jag ser på bio. Jag hade önskat att det kunde vara ett helg nöje som bara kostade ja nästan ingenting så att man kunde kosta på sig att se även filmer som man inte tror kräver att man ser dem på bio, utan att man kan tänka sig att lägga pengarna på något som man vill se bara för att det verkar rart som Kung Fu Panda eller Wall*E. Båda filmerna verkar underbart rara, söta och underhållande, men ska man verkligen lägga den summan och den tiden på dem? Eller filmer som man väldigt väldigt gärna vill se men inte vet om de är värda 100 kr som Låt den Rätte Komma in och Valkyria. I och för sig tror jag att bägge två är värda 100 kr, men är de värda att lägga pengar och en helkväll på? Min sambo kanske inte orkar se Låt den Rätte och Valkyria kanske man behöver pausa ibland för att tänka efter och hänga med, diskutera under tiden. Och det kan man itne göra i en Biosalong, det tillhör inte god ton att diskutera filmen på bio på samma sätt som man kan göra i tv-soffan.
Sedan biljettpriserna höjdes har det blivit mer av en grej att gå på bio eftersom det inte längre är ett oskyldig tlite nöje, nej är man flera personer eller vill gå på bio ofta så plockar det på i plånboken och kan bli ett ganska dyrt nöja.
Dessutom så har folkvettet i biosalongerna minskat. Folk prasslar med godispåsarna (det har de i och för sig alltid gjort), de stänger inte av mobiltelefonerna, nästan alla har väl varit med om någon gång att någons mobil ringt mitt i filmen, eller att personen i fråga svarar när det ringer. Folk pratar högt och de springer ut i tid och otid för att göra jag vet inte vad, gå på dass, röka bara störa. Jag vet inte! Men även det har inneburit att man blivit lite avskräckt för att gå på bio. Inte nog med att det är dyrt, men man måste veta vilka dagar och vilka tider man ska gå för att slippa dessa fridstörare. Sitter man hemma slipper man det, och sitter de hemma så kan de får snacka, prassla och springa i väg hur mycket de vill, utan att störa andra.
Första helgen efter premiär brukar vara bra, det är ungefär samtida med fansen, om de är en sådan film, och de brukar hålla tyst. Det är också innan drönarna börjar droppa in.

Synd tycker jag, eftersom jag älskar att gå på bio. Ett nöje som mig börjar kännas förvägrat redan innan jag blivit mamma med en liten baby som jag inte bara kan lämna hemma för att gå på bio.


Slutligen, andra filmer som kommer i år som jag vill se, men kan vänta på är:

Kung Fu Panda (eng, jag har en stark känsla av att det finns få svenska skådespelare som kan mäta sig, karaktärsmässigt, med Jack Black och Dustin Hoffmans röstresurser)
Wall*e (eng)
Shutter
The Happening
Hancock

Hellboy 2
Låt Den Rätte Komma In
Valkyria

Speed Racer
Lars and The Real Girl


Förstå: Jag älskar film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0