Svar till falk

falk  ([email protected]) om Pregosaurius utbrott:
Knepigt det där. Jag pinglar oftast inte eftersom många uppfattar det som en beskäftig och uppfordrande uppmaning att "Flytta på er! Här kommer jag!" Helst vill jag att de ska gå kvar där de går. En signal med klockan resulterar ofta i att fotgängaren kastar sig åt sidan - dit där man hade tänkt passera vilket kan leda till en kollision. Inte bra. Bäst är nog att inte ge signal så att fotgängaren går kvar där han eller hon går, och ta ut svängen rejält. (De här konflikterna är planerade av de som utformat dessa idiotiska kombinerade gång/cykelbanor.)

http://www.cyklisten.net/


Svar:
Ja, jag kan både förstå det sättet att se det, för jag har sett hur vissa människor genast börjar irra som yra höns ller slänger sig i diket så snart någon cyklist pinglar på sin ringklocka.

Själv vänder jag mig om för att kolla vart de är och ifall jag måste flytta mig, och i så fall åt vilket håll jag som bäst retiriterar för att inte störa cyklisten.

Pinglan är ju just till för att uppmärksamma att "Hallå, här kommer jag, ha uppsikt". En cykel är ju ändå ett fordon som till skillnad från bilen eller motorcykeln inte har fördelen med ett tydligt motoljud som gör att man uppmärksammar dem (fast även de har skyldighet att tuta om folk går mitt i vägen).
 :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0