Elfte timmen, kusligt sammanträffande i TV världen.

elfte timmen, det amerikanska anslagetelfte timme, det brittiska anslaget.






I måndags kväll satt jag och sambon och slöade framför TVn efter att den lille grabben somnat.

Vi spanade i tidningen efter något att titta på och sambon konstaterade att den på en av canal+ kanalerna började just ett avsnitt av en "skräckserie". Elfte timmen, heter den. Bättre än inget konstaterade vi och zappade över.


"Detta program är inte tillåtet för personer under tio år!"

Nähe, då är det ingen så där värst jätte läskig "skräcks"-serie då. Funderar jag vidare och avsnittet rullar igång.

Det är en amerikansk serie, och jag har aldrig sett den förut, men döm av min förvåning när jag börjar känna igen berättelsen.

"Alla foster som de hittat i de begravda burkarna är kloner," konstaterar jag högt för min sambo så snart vi fått veta att polisen har hittat 19 burkar med aborterade foster. Det visar sig att jag hade rätt. Och allt eftersom anslaget rullar på och berättelsen fortskrider inser jag att jag har sett den är förut.

"Den där gravida tjejen bär på ett klon-foster, hennes är det hittills mest livsdugliga" säger jag högt så fort vi får se en ung kvinna med stor mage, och ja, det stämde det med. Men jag har aldrig sett den här serien.

Så ser jag texten: Based on an a British television series The Eleventh Hour, flimra förbi.

 AHA! Jag har sett den brittiska versionen!

Ja, för jag känner igen storyn men inte personerna. Så jag har alltså sett samma avsnitt men i en annan "version".


Serien var bra, både det brittiska originalet och den amerikanska kopian. Men jag tror att jag tycker att den brittiska var bättre, kändes mer...äkta och trovärdig.

Men den amerikanska var helt ok. Men jag förstår inte varför amerikanerna måste göra en egen version av den här, precis som de gjorde av polisserien Life on Mars. Och här kan de inte skylla på språket, eller?


Hur som helst. Det är lite kul att jag bara har sett ett avsnitt av det brittiska originalet, och nu bara ett av den amerikanska kopian, och det är samma avsnitt! Vad är oddsen för det?

Nu finns det i och för sig bara fyra avsnitt av den brittiska versionen, och mins elva av den amerikanska, men ändå?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0