Harry Potter and the Half-Blood prince

En av filmaficherna till HBP


Då har man varit och sett den senaste Harry Potter filmen.
Jag såg den tillsammans med min sambo och några vänner i lördags och jag måste säga att min första känsla var...besvikelse.

Filmen är, liksom alla filmerna i serien, snygg. Kläder, miljöer och rekvisita är allt snyggt, välgjort och genomtänkt.
Det är kul att se hur Daniel Radcliffe, Rupert Grint och Emma Watson har utvecklats som skådespelare sedan den första filmen, det är också skönt att se stadiga och alltid lika duktiga skådespelare som Alan Rickman och Maggie Smith fortfaran ha samma känsla för sina roller som de hade redan  i början.
Och de nya tillskotten som Evanna Lynch (Luna från den föregående filmen) och Jessie Cave som Lavender Brown är så pass bra i sina små roller att de nästan är bättre än huvudrollsinnehavaren själv.

Jag ÄLSKAR Luna.

Men det saknas för mycket den här gången. Tidigare har jag inte stört mig så mycket på att de tagit bort saker från böckerna. För det mesta har det varit ganska meninglösa saker som de ändrat på eller tagit bort, saker som inte haft någon direkt inverkan på berättelsens gång. Jag är inte någon ortordoxt Harry Potter fan och jag tycker det är både kul och bra när manusförfattare och regissörer vågar visa sin egen version av en berättelse. Men i HBP har de tagit bort viktiga saker om Voldermorts förflutna, viktiga saker som hintar om vart och vad de kvarvarande Horrokruxarna är, vi får veta mer om hur Tom Dolder blev Voldermort. NEj, det kanske inte är så jätte viktigt för filmens gång, men viktigt för att förstå sig på Voldermort som karakäter och vad jag tyckte en av höjdpunkterna i boken, som faktiskt tillhör en av de tråkigare.
Men framför allt; vad hände med slutsriden? Jag kan förstå att de valde att ta bort den för att det inte skulle bli för likt slutet av OotP men vad var annars orsaken med att släpa dit dödsätarna om det inte skulle bli en strid? Jo, ja de bevittnar vad Snape gör, men ändå. Panga några rutor och sätte eld på Hagrid stuga? Lamt!

Några bra saker är att de visar en hel del av Dracos svårighet i filmen, mer än det är i boken. Jag tycker att det var ett bra drag. Vi får mer grepp om vad det är han gör och hur smärtsamt svårt han har det just då, han som alltid varit översittare och dryg visar sig även han kunna ha motgångar.
Men även här så undrar jag, varför dra upp hela hans kamp med att få ordning på skåpet och få dit Dödsätarna om det inte blir en strid? Jag har svårt att tro att Voldermort skulle nöja sig med den symboliska segern med att ha kunnat ta sig in i Hogwarts och sedan inte gör amer av det.
Jo, vi vet alla vad som händer och vilken seger Voldermort och hans anhang ändå får, men jag tycker inte att det är tillräckligt för att släpa dit Bellatrix Lestrange och Fenrir Greyback.
Även att de planteringar om Dumbledores stav som vid flera tillfällen i slutet av filmen visas i närbild så att vi ska tänka på den. Snyggt inför stavens roll i nästa två filmer.

Summan av det hela är ändå en Harry Potter film som är sevärd, och den gör mig också glad att de beslutat att dela upp sjunde boken i två filmer. Jag ryser bara vid tanken på hur den hade blivit när bok sex blev så här.
Jag har dock viss fruktan inför att de säkerligen kommer att ta bort bröllopet. Tråkigt tycker jag, men de har ju inte haft med Bill, eller Charlie för den delen, tidigare i filmerna och hans förhållande med Flewur nämns inte ens i HBP.
Men tar de bort Nevills roll i förstörandet ev en av de sista Horrokruxarna kommer jag nog ställa mig upp och skrika rakt ut. Något som jag nästan gjort i några andra filmer, dock ingen Harry Potter, än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0