Vad hände med min recension av Wolverine?

Det är över en månad sedan jag var och såg Wolverine på bio. Jag hade till och med en välplanerad recension i huvudet... men som alltid rann det ut i sanden och nu minns jag ingenting av vad jag hade att säga. Hela känslan från att ha sett filmen är borta och jag minns den bara som en diffus upplevelse. Så som det alltid blir när det gått ett tag efter att man sett e film, hur bra den än var.

Det jag minns är att Hugh Jackman var hetare än hetast, att de hittat på en hel del men att de dock höll sig till några viktiga punkter.
1, Wolverines ursprung. Vi får bara se det i ca fem sekunder, hans mor, hans far, när hans mutantkraft "vaknar".

2, Weapon-X. En av de absolut viktigaste delarna av Wolverines liv, ett av de viktigaste leden i att han blir just Wolverine. Har man läst seriealbumet så ha rman en hel del invändningar här. Till exempel att experimentet tog mycket längre tid i serien, att han förlorade sitt minne i samband med det och inte senare, och att det var vinter när han rymde. Men jag tycker att de anpassat om de thela rätt bra så att det följer filmen berättelselinje.

3, Silverfox. Hans förhållande med Silverfox och hennes öde är något som alltid lurat i utkanten av Wolverines minne.
Vi vet inte så mycket om det. Inte annat än att de var kära och hon mördades och att hennes död troligtvis var en orsak till att han gick med på Weapon X programmet. Sedan har det i seriernas värld skrivits om, hittats på och getts nya vinklar så man vet varken ut eller. Lever hon? Är hon död? Är Wolveriens minne av henne verkligt? Finns hon ens? Så personligen gillar jag hennes roll i filmen och den roll som deras förhållande har för Wolverines val filmen igenom, och det mycket melodramatiska resultatet av hans minnesförlust betyder för oss som betraktare.

4, Sabretooth, nepp, det sägs aldrig rakt ut I filmen att det är han. Men vi som läst serierna vet. Vi vet. Även om jag finner det lite överraskande att han ges en ganska positiv roll i filmen så tycker jag att det är helt ok. Även om min kompis ifrågasatte varför inte åtminstone han kom ihåg allt detta i följande (föregående) filmer (en möjlig miss av manusförfattarna?) så kan det hela förklaras med att han säkerligen också tappar minnet, eller delar av det någon gång mellan X-Men Origins: Wolverine och första X-men filmen. Hans skiftande utseende kan ges olika förklaringar, en är att han är mycket snyggare i den skepnad som han har i X-Men Origins: Wolverine och att filmskaparna tyckte att det inte räckte med bara hunken Hugh. Tackar för det, det finns hunkar för alla smaker (nästan) i filmen så den är nästan regelrätt mjukporr.

Allmänt så minns jag den som en snygg actionfilm som slog i varje fall X-men tre med hästlängder. Vi får lev amed att manusförfattare känner att de har all trätt i världen att hitta på för fulla muggar, särskilt när det gäller serietidningar och spel. Och det är få le di Wolveriens liv före Weapon-X som vi faktiskt vet något säkert något om. Till och med manusförfattarna till serierna hittar på en hel del och rör om i hans förflutna så att man varken vet ut eller in. Tänk på att han tydligen har en massa fabrisserade minnen också. Som jag sade, de enda fasta punkterna är hans ursprung och weapon-X programmet.

Jag tycker att filmen var en bra sammanfattning av de olika versionerna av hans förflutna som finns.

Jag tyckte i alla fall om den, vad jag minns, och kommer att se den igen.

Varandes inget fan av varken Deadpool eller Gambit så kan jag ta att de ändrar en del på deras karaktärer och historia. Men jag kan tänka mig att renläriga av Marvel universumet känner det som om filmskaparna trampat på några av deras helgon, filmen igenom.

Summan av kardemumman; Filmen gjorde sitt, den var spännande och actionfylld. Till brädden fylld med sexiga karlar och även några trevliga flickor tittade förbi för dem som föredrar det, men de var inte ens hälften så lättklädda som de manliga karaktärerna, för omväxlingsskull. Är man en ortordrox Marvelit är man nog inte nöjd. Men för någons om mig, som bara skrapat lite på ytan och som inte har något emot att man ibland ger ut olika versioner av samma berättelse, bara all vet om det och de håller sig till vissa gemensamt överkomna riktlinjer och stolpar (mantra: Ursprung och Weapon-X) så är den inte bara helt ok, utan riktigt bra.

Happy smile x 4  från mig. Vad jag mins :P