Apropå The Last Airbender the Movie

I våras blev jag frälst, jag blev frälst av en liten skallig pojke på tolv år med en blå piltatuering över hela kroppen, jag blev frälst av en flicka som kunde kontrollera vatten med tanken och en bränd prins. Jag blev frälst av en värld där människor kunde kontrollera och forma jord, eld, vatten och vind. En värld där en strid stod mellan Eldnationen och de övriga. En värld där det bara fanns en enda vindbändare kvar. Jag blev frälst av Avatar the last Airbender.

Jag spenderade dagar med att titta på serien på surf the Channel och hade snart sett alla tre säsonger.
Det var underbart! Snyggt tecknat, levande och intressanta karaktärer, en genomtänkt storyline, äventyr, action! Ja den hade allt!
Hade jag varit barn eller i tidigt tonår hade jag nog varit ännu mer frälst än jag blev nu, men ändå.

Avatar The Last aerbender: Ang, Katara, Sooka, Appa och Momo


Mitt upp i allt detta fick jag veta att det planerades en, eller ja tre, spelfilmer.
Som många fans tyckte jag att det skulle bli intressant, men också med minnen av andra spelfilmer baserade på en tecknad serie/anime så visste jag att det kunde gå käpprätt åt hin.


Men, tillskillnad från många fans så ansåg jag inte att världen skulle gå under bara för att jobbet som regissör gick till M. Night Shyamalan.
Jag har sett dem i forum och på youtube ösa sin fasa över detta val. Mannen har ju bara gjort skärp! Säger de. Han har bara gjort typ en bra, kanske!
Ja, han har gjort Sjätte sinnet, Unbreakable, Signs, The Village, Lady in the Water och The Happening. Alla sex filmer som de flesta tycker är skräp.
Personligen håller jag inte med, jag tycker att Sjätte sinnet och Signs var riktigt bra även om där fanns vissa missar i storyn som vissa hävdar och jag må vara den enda i världen som gillade Lady in the Water.


Men till alla er som skriker av fasa och har mardrömmar om hur den första filmen i trilogin kan komma att se ut vill jag säga min lugnande mening:
Till alla dessa sex filmer ovan har herr Shyamalan själv skrivit manuset. Det har han inte till The Last Airbender. Han är inte ens inblandad i arbetet med manuset. Det är däremot två av seriens skapare Michael Dante DiMartino och Bryan Konietzko.
Detta faktum gör i alla fall mig lite lugnare.
Och personligen så tror jag efter teasern att detta är en film som har möjligheten att bli bra.
Åtminstone bli bättre än (rys) Dragoball filmen.

Sedan kan man ha precis vilka åsikter som helst om castingen, även om jag lätt kunde tänkt mig någon annan än Dev Patel i rollen som Zuko, han kan i och för sig vara rätt "etniskt". Jag ska inte säga något om hans egenskaper som skådespelare eftersom jag inte sett någon film med honom, nej jag har inte sett Slumdog Millionaire, men han ser inte ut som jag tänk mig Zuko i "mänsklig" form.

Det finns en hel sida dedikerad till detta: www.racebending.com
^^


Kommentarer
Postat av: Zezz

Hej fin blogg :) läs gärna min med! kram

2010-09-20 @ 10:30:54
URL: http://cupcakemufin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0