Tati som animerad

Minns ni Trion från Bellville? Inte? Har ni inte sett den? DÅ har ni missat något!
En mycket behaglig, rolig, fyndig och fantasifull film. Vältecknad och med en levande story och levande karaktärer, om än kanske inte den mest actionfyllda så ändå. Jag älskar den.

Känner ni till Jacques Tati? Semestersabotören? Trafic? Fest i byn? Inte? Ja då kan jag säga er att ni missat en av världens genom tidernas roligaste man och filmskapare (han dog 1082).
Lågmäld men ändå genomdrivande humor. Lite stumfilms aktig i att mycket humor är rent fysisk (den karaktär som Tati själv spelade sade sällan eller aldrig ett ord i filmerna). Lite slappstick utan att vara dratta-på-ändan. Inte nödvändigt "fin"humor. Jag tror nog att de flesta kan uppskatta Tati på ett eller annat plan.

Vart vill jag då komma?
Jo, nu har skaparen bakom Trion Från Bellville gjort en bearbetning på ett gamalt (ofilmat antar jag?) Tati manus:
L'illusionniste och resultatet ser... lovande ut.

Teckningarna är vackra, stämningen känns härlig och illusionisten ser ut och rör sig som Tati gjorde i sina filmer.

Jag ser klart fram emot att se den filmen när den kommer ^^



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0