Det där med släktnamn

Jag sitter och funderar av namnen på tre av mina Härkarsläkten som jag inte är nöjd med.
Det än namnet på Alvernas, De mytiska varelsernas och Djurens herres -ätter.
Solana, Pegaous och Varé klingar inte särskilt bra, och de är inte särskilt inspirerande heller.

Jag försöker hitta lite inspiration från gamla mytiska traditioner från olika delar av världen, men återvänder ständigt till Keltiska, Germanska och Nordiska myter och legender.

Just nu ligger Cernunnos, ganska brCarnunnos @ Omnia 2000    Jag hittade bilden via ett Google bildsök men kunde inte spåra den till vart den publiserats först, tyvärr. Folk är dåliga på att ange källor till vart det tagit sina bilder ifrån :(a till för ätten till Djurens Härskare.
Cernunnos är även känd som "den behornade" och Djurens herre. Det skulle kunna passa då den släkten (som i dagsläget heter Varé) är inspirerade av honom från första början i allt från att de härskar över alla skogens (vanliga) djur till det att den styrande Härskaren har hjorthorn i pannan.

Andra namn som dykt upp under min jakt är Herne, en mytisk gestalt som sägs hemsöka Windsor Great Park i storbrittaninen, Gwyn (Gwyn ap Nudd) Underjordens härskare enligt keltisk mytologi.
Samtliga tre tolkas av och till som bara olika versioner av en och samma.
Annars har vi den germanska Wotan, som även anses vara en germansk variant av Oden (Wotan kallas även Wotan eller Woden).
Att samtliga av dessa gudar/andar har vissa släktskap framgår om man söker lite på internet och läser in sig lite.
Man ska ju inte tro på allt som står på Wikipedia men att de keltiska, germanska och nodriska myterna skulle ha vissa släktskap med varandra är inte otroligt om inte snarare ganska logiskt.
Jag har varit inne lite på Oden tidigare, men det blir inget bra som ett släktnamn skulle jag tro. Övriga Nordiska gudar som jag anser motsvarar mina kriterier (djurens herre) är väl Ull eller Skade (men hon är ju en Gudinna, dessutom heter redan en av de tidigare Varghärskarna Skade).

En av bildning på Cernunnos (?) från från Gundestrup kitteln upphittad i en mosse i Danmark. Tros vara från 100-200 talet fvt.

Som ovan sagt: just nu ligger Cernunnos, eller någon variant av det bäst till. Jag vet kanske lite fantasilöst att bara sno det namnet rakt av eller vad? Men jag har ju redan snott andra namn som Fafner, Lilith, Grendel och Agamemn(on) mfl.






Nåja, det är något som tål att tänkas på. Men inte mer i kväll.



(Bild 1; Cernunnos @ Omnia 2000. Jag hittade bilden via ett Google bildsök men kunde inte spåra den till vart den publiserats först, tyvärr. Folk är dåliga på att ange källor till vart det tagit sina bilder ifrån :(
Bild 2; En av bildning på Cernunnos (?) från från Gundestrup kitteln upphittad i en mosse i Danmark. Tros vara från 100-200-talet fvt).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0