Happy New Jurassic Park

Nu har ett nytt år precis börjat och jag o min sambo + son har tagit en lugn hemmakväll (nyårs afton ärämdå årets mest överskattade kväll).
Jag uppäkte i min trötthet att tv 4 visade Jurassic Park i natt.

Jurassic Park, en av mina top fem filmer genom tiderna.

Jag kanske måste förklara för alla som är 10-20-25 år yngre än mig varför jag är så förälskad i denna snart 20 år gamla film (den är 19 år gammal...i år ;)

Jag var elva år, skulle fylla tolv, när Jurassic Park hade permiär. Året var 1993.
Detta var innan "Hackers" var ett alldagligt ord.
Dett var innan Samuel L. Jackson var känd!
Det var visserligen några veckor efter priemärdatum, men ändå.
Det var helg familjen, om fem personer, hade beslutat att gå på bio denna helg, efter ett visst tjatande övertalade jag samtliga att vi skulle gå och se just Jurassic Park.
Vi åkte in till Göteborg och beslutade att besöka biografen Palladium, den till för bara några år sedan största salongen i Götet. Detta var på den tiden som ytterst få förbeställde biljetter till bion, så vi fick stå i en biljettkö i onämnbart lång tid. Vi fick de sista fem biljetterna för den visningen.
Detta innebar att vi fick sitta på balkongen, på sidan av balkongen, ej direkt framför duken utan vid sidan av som sagt. Var och en i en ensam stol. Vi fick sitta och luta oss lite lätt över räcker för att se.

Så började filmen.

Detta var som tidigare nämnt 1993. CGI var något helt nytt, mer eller mindre okänt. Jag tror inte ens att det hette CGI på den tiden. Vi kallade det kort och gott "dator animertat".

Jurassic Park var en av de första filmer som använde sig av detta på större skala. Och framförallt i kombination med den gamla stop-motion tekniken. Det var detta som gjorde Jurassic Park unik för sin tid.
Dinosarierna, när vi såg dinosaurierna för första gången....det är obeskrivligt. Inte ens att uppleva Tolkiens Midgård går upp emot den känslan det var att se de där Dinosaurienra första gången (men nära på).

För att vara uppriktig var väl Tron (1982) en av de första filmerna att använda sig av CGI, men inte alls i samma kvalitét eller med samma genomslagskraft som Jurassic Park.
Fram till Avatar (2009) hade tekniken bakom specialeffekter inte kommit mycket längre än -93 och Jurassic. Och mycket av det beror på den väl sammanslutna kombinatinen av CGI och Stop-motin teknik.

Jag komnmer aldrg glömma känslan när T-Rexen kom...

Sedan ska vi inte glömma att Jurassic är och förblir en i sig välskriven och välspelad spänningsfilm. Det är, fö rmig, lika spännande idag som för 19 år sedan.  

Jag kan väl förstå att ni, 10-25 år yngre än mig inte alls förstå denna känsla och denna kärlek som jag har för Jurassic Park, men den är obeskrivlig. Jurassic Park är och förblir en av mina favoritfilmer! Det är något som vakren Jurassic Park 2 eller 3 kan ändra på, hur sunkiga de än är.


Vi har alla våra favoiriter, filmerna som vi såg vid en särskilt påverkbar ålder och som aldrig, aldrig kommer att lämna oss och vilka vi för tid och evighet kommer att minnas för just dne känslan som de gav oss försts gången som vi åg dem.

Jurassic Park är min sådana film... vilken är din?


Jurassic Park


Nästa film som påverkade mig med liknande styrka var The Matrix, men det tar vi en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0