En leverans Gotisk skräck

I går kom äntligen min leverans med böcker från adlibris.

Jag gör lite studier inför en av mina romaner som jag jobbar med så jag har köpt lite gammal gotisk skräck.
Inte för att jag tänker skriva en skräckroman, nej det kan jag nog inte, men en historia om en vampyr non the less.

Den ska handla om min Vampyrdrottning Angela som är med i VargKrönikan; Arvingen. Den utspelar sig från tidne innan hon blir Vampyr fram till det som sker i Arvingen, en berättesle om hennes liv ur hennes eget perspektiv. Jag ska lägga ut Synopsisen här sedan när jag har renskrivit den på datorn, när jag får tid.
Jag vill få lite inspiration från klassiska Gotiska skräckromaner, framförallt med vampyrer, menst för stämningens och känslans skull.

Därför har jag nu införskaffat några av de tidigaste Vampyr roman/noveller som tryckts; Carmilla av J. Sheridan Le Faun från 1874, en roman som (erkänt) inspirerade Bram Stoker själv till att skriva Dracula, den första roman där Vampyren är sensuell och förförisk till skillnad från folklig tradition fram till dess där vampyrer som är obehagliga halvruttnande gengångare.

omslag  carmilla original illustration

Carmilla var min förstahands val, men när jag även upptäckte en liten samlingsvolym med gothisk skräck där John Polidoris The Vampyre ingick kände jag mig kallad att köpa den med.
The Vampyre är från någon gång 1816-1819, äldre än Carmilla alltså. Och var därmed först (?) med den Aristokratiska vampyren.
The Vampyre har påståtts varit skriven av Lord Byron, men både Byron och Plolidori lär har blivit likadels upprörda över detta påstående. Byron för att han sägs ha ansett novellen vara rent skräp och Ploidori, ja han avskydde Byron, tänk dig själv att ha gjort något och sedan får någon annan cred för det? Särskillt någon som du peronligen avskyr? Stackarn.

Utöver det köpte jag även Dracula och hans Arv av Anders Kaliff, en mycket itnresant avhandling om vad som inspirerade Bra, Stoker till Dracula. Så den handlar om Dracula i synnerhet och vampyrer i allmänhet. Mycket intresant läsning för den som intresserad av arkeologi, etnologi och vampymyterna och deras ursprung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0