Bronies <3

Jag läste om något underbart i tidningen just nu på morgonen.
GP hade en artikel om ett nytt fanbase fenomen; Bronies = Vuxna män som älskar My Little Pony. Smaka på den! Män som tittar på, tecknar, skriver gör filmer och diskuterar på forum om My Littel Pony!

Bara det!
Jag älskar dessa män redan. Så himla underbart!

De hänger sig åt den senaste inarnationen av My Litte Pony, TV-serien Friendship is Magic som går på The Hub. Jag vet inte om den kommit till sverige eller finns i svenkdubbning för men what the hell det spelar ju ingen som helst roll. Den kan ju inte vra särskilt mycket sämre än en del annats som går på barnkanalerna.

Bronies är en sammanslagning av orden Brothers och Ponies, kort och gott kan man säga att de kallar sig Ponny Bröder.

Det är tydligen stort i USA där de flesta Bronies finns.
De möäts upp i forum där de diskuterar serien, karakräterna och visar upp sina bilder, filmer och fanfictions.

Det där med att vuxna män gillar en tecknad serie om ponnyhästar är tydligen kontroversiellt för alla Bronies har det inte lätt. Deras mentala och sexuella hälsa ifrågasätts. Jag har personer i min närhet som klart skulle anse att en man som gillar något sådant inte kan vara riktigt normal.

Själv tycker jag att de är underbara! Och artikeln om den svenske Bornien Fredrik har fått mig att vilja ta mig en titt på serien.
Jag älskar fortfarande tecknat, och letar alltid efter tv-serier som inte är för fåniga, korkade eller hysteriska, jag kan dock ha ett överseende för viss fjantighet.
Jag älskar till exempel Avatar-serierna The Last Airbender och Legend of Korra för att inte tala om senaste Scooby Doo, och lite skenant kan jag erkänna att jag var helsåld på Sailor Moon en gång i tiden och fortfarande tycker att den är rätt bra för att inte tala om mitt smygintresse för Monster High.
Jag ska nog ge Friendship is Magic en chans. Kanske kommer jag att älska den och få söka upp forumen för Bronies och Pegasisters.
Om inte annat för att ge dessa människor mitt stöd.
Att våga stå för något som man tycker om hur fånigt eller dumt alla andra i ens omvärld tycker att det är, det är mod.
Och som jag brukar säga; Så länge du inte skadar någon annan eller dig själv så får du tycka om precis vad du vill.

Här skulle jag dessutom kunna ha ett utlägg om hur just dessa saker det är internet är som bäst, när människor av oliak intressen kan mötas för att stödja och inspirera varandra varesig det gäller politisk insikt eller en tecknad tv-serie för barn. När det används till gott. Då är internet i sitt esse.
-Men det får bli en annan gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0