Dumbledore är Gay

Ok, alla andra skriver om det, så det kan jag också lika gärna göra eftersom jag är lika överraskad som alla ni andra.

Dumbledore är gay stod det i en liten notis i Metro i måndags. "Jasså?" tänkte jag. "Har Michael Gambon kommit ut?" Men nej, se där hade jag fel. Det var Dumbledore själv som var gay.
 Rowlings har enligt utsagor uttalat sig om Dumbledores sexualitet under en "Open book tour" där hon fick frågan ifall Dumbledore någonsin fann sann kärlek.

Världen verkar vara i chocktillstånd och W3 överhopas av siter i ämnet. Några hyllar det, andra fördömer det och många behandlar det  som om det var århundradets scoop.

Vad är då min reaktion. Ja, ungefär samma som när jag trodde att det var skådespelaren som var gay; Jasså, där ser man.
Jag känner inget av ondo att Dumbledore är gay, lite tråkigt astt det kanske inte var mer uttalat. Men vem bryr sig? det är en barn/ungdoms bok-serie vi talar om, det talas inte särskilt mycket om sexualitet i större utsträckning så varför ska man dra upp det?
Men jag kan se det framför mig. Harry har just fått veta att han ska gå på Hogwarts skola för trolldom och Häxkonster. Han har även fått veta att hans rektor är en av de främsta trollkarlarna i historien; Albus Dumbledore. "Jo förresten," lägger Hagrid till "Han är gay."

Men vad ska man säga? Det är Rowlings värl och hon får ge sina karaktärer vilka drag hon vill. Jag tycker att det är kul att få veta att en sådan aktad man är gay, tråkigt att det behövde komma ut på det här viset, genom författarens uttalande och inte i böckerna (kunde han inte fått ha en livspartner?)
Det kan även vara som några påvisa ett smart drag för att öka förståelsen och acceptansen av homosexuella genom att låta en sådan barnkär karaktär vara homosexuell utan att solka ner hans övriga omdöme genom att ge honom "homosexuella drag" i boken. Han är trollkarl, han är krigare, han är rektor och den mäktigaste i den världen, och han är GAY!


Jag känner inte att jorden gått under, jag känner inte heller att det är årets nyhet. Det är en stor nyhet visst, men vi behöver inte behandla det som var det av världskrigs-nivå.

Han är en fiktiv karaktär!  Jag kommer inte störas av att mina barn läser en bok där en ledande karaktär är gay. Jag tror inte att det kommer påverka mitt barn i hens/hennes sexualitet.

Är detta ett slag för de homosexuella i samhället? Eller är det ett bakslag? Får inte de över religiösa fanatisterna som redan fördömer Harry Potter böckerna bara mer olja på sin eld?
Det får de nog, men vet du vad? Det kan de ha, det som är en framgång i deras kamp mot H.P är också en framgång för ett öppnare samhälle. Med Dumbledore visar Rowlings att homosexuella inte behöver vara mode fixerade sissies som arbetar som frisörer. De kan vara tuffa, starka, klocka och kärleksfulla och de kan vara det utan att drypa homosexualitet omkring sig eller strö sexuella inviter till alla övriga manliga karaktärer.


image9


 Dumbledore är gay, länge leve Dumbledore!


http://www.time.com/time/arts/article/0,8599,1674069,00.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0