Tro, tro, tro

Jag får besök med jämna mellanrum från Jehovas vittnen. Jag kör inte bort dem utan tar gärna emot deras tidningar för jag tycker att det är lite kul att läsa.

Religion i stort är rätt intressant och det är alltid lite kul att få läsa olika inriktningars ställningstagande till sin tro.

Särskilt dessa "frikyrkor" och "sekter" vet man ju som gemeneman så lite om. Det enda man har att gå på är diverse fördomar om dessa som man fått från olika håll i samhället.
Och även om jag tycker att alla får tycka som de vill och jag efter att ha läst lite Vakttornet kommit fram till att de är ganska så harmlösa så har de ju några -i mitt tycke- lite lustiga idéer.
Och som min far påpekat så kan man ju undra varför troende människor ofta behöver ha texter -utöver Bibeln, Koranen eller Toran- som bevisar deras tro, att det som står i dessa böcker är sant.
Som det här med Jesus. Räcker det inte att tro att han har funnits och att han var Guds son? Måste man bevisa det? Ja, kanske för att övertyga andra, men inte sig själv vad?

Själv tror jag på Gud, jo då det gör jag, men jag känner mig inte dragen till någon särskild inriktning. Kanske för att jag vill vara fri i min tro. Nöjd med att det enligt mig räcker att tro och göra sitt bästa att leva som en god människa. Att bli påhoppad om att man måste Tro och tillbe precis så här känns... provocerande. Framförallt för att jag anser att det mesta inom religion och religiösa skrifter är nedskrivet och tolkat av människor, människor som inte allt för sällan gärna vrider saker till sin egen fördel. Även de texter som påstås vara direkt nedskrivna från Guds egna ord kan under behandling, översättningar, bearbetningar, omformats och omtolkats.

Nu är det en hel del religioner där det ingår att de som tillhör just den riktningen ska predika om sin tro, sprida budskapet o.s.v. (det är b.l.a. därför som Jehovas är ute och knackar dörr, det ingår i deras trosuppfattning att de som rättrogna måste predika och sprida sin tro), och det är väl ok, men de kan väl göra det utan att döma andra, vad de än tror om de som valt en annan livsinriktning, så behöver de väl inte ställa sig till doms över andra? Det är väl ändå Guds jobb? Eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0