Guldkompassen

Mitt farväl till Palladium i Göteborg blev med Guldkompassen. Ett passande slut tänkte jag. Och visst var det en vacker film.

Jag ger filmskaparna stora plus för de fina miljöerna, de fina effekterna och deras arbete med Diamonerna och Pansarbjörnarna. De har även lyckats få med alla de viktiga händelserna utan att det gått ut över händelseförloppet. Inget känns direkt påskyndat och inget känns glömt, inte ens de tillagda scenerna som inte förekommer i boken känns påklistrade, tillskyndade eller överflödiga. Karaktärerna är välformade och går inte utanför hur de är beskrivna i boken.

I stort är det egentligen en lyckad film. Ändå är jag besviken.

Det är synd, för jag vill gilla den här filmen. Jag älskar böckerna vilka är bland de bästa som jag har läst. Men jag tycker att de på något vis missat något i filmen.

Jag har efter funderande kommit fram till att det som störde mig var filmskaparnas försök att göra filmen till en äventyrsfilm. En storslagen film med stora slag och häftiga äventyr. Detta är inte alls vad jag hade väntat mig. Jag hade mer tänkt mig en mer lågmäld och mystisk berättelse, så som boken är. Även om man kan utläsa äventyret även i boken så är det underlägste själva berättelsen som är en berättelse om vänskap, tro och kärlek. Detta tycker jag att de inte helt lyckats fånga utan all tyngd har lagts på att göra filmen storslagen och just häftig. Jag tror att ifall de tagit en halvtimme till på sig att berätta historien och på så vis kunnat dra ner på tempot och tagit sig tid till de mer finstämda scenerna, uppbyggnad av karaktärerna och deras relationer till varandra så hade filmen varit bättre. Kanske får jag invänta ett Direktors Cut som i fallet med Sagan om Ringen trilogin för att bli riktigt nöjd.
En annan sak som störde mig var att det är scener i trailern som inte var med i filmen.


Som sagt, jag vill tycka om den, kanske behöver jag se den en gång till frö att inte vara bländad av hur jag hade väntat mig att den skulle vara.

Jag kan bara hoppas att de gör bättre ifrån sig i nästa film, som med tanke på vilka scener som jag sett i trailern och som inte var med de redan har inledningen till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0