Monster High - Monsterdockan har kommit till sverige


                               Monster high logga

I våras hade Aftobnbladet en "upprörande" artikel om matells senaste (ja, då var det redan mer än ett halvår sedan lanseringen i USA) docka. Monster High. Barbies Onda Kusin kallde de dessa små dockor och hänvisade till att de var hypersmala, stora huvuden, stora ögonm, stora läppar och att en av dockorna (som är varulv) hade i sin "beskrivning" att hon ständigt rakade benen "men det är lågt pris att betala för att vara så skrämmande vacker. "

Jag har haft ögonen på dessa dockor sedan jag stötte på dem i höstas på youtube där de har en egen kanal där det visas små korta avsnitt i en online serie. Och det finns en monsterhigh.com där den mesta informationen om de små tonårsflickornas liv och skola finns att hitta inklusive spel och klubbmedlemskap.

Tanken är att dessa flickor, och även några pojkar, är barn till känd aklassiska filmmonster. Vi har Clawdeen Wolf som är dotter till Wolfman/varulven. Draculara som är dotter till just Dracula. Frankie Stein barn till... jag vet inte om det är Frankensteins monster eller om hon kallar Dr Frankenstein för pappa, men hon är likt monstret ihopsydd och behöver laddas upp med elektrisitet ibland. Sedan har vi Lagoona Blue, Cleo De Nile och Ghoulia Yelps döttrar till som följer Monstret i svart alagunen, Mumien och ja Zombies.

gruppbild Monster High

Jag tycker att deras smalhet till trots är en rolig avvikelse från bratz och alla andra av dessa nya tonårs- och modedockor som de kallas.


Och nu har de alltså kommit till sverige. Jag hittade dem i en leksaksaffär i går, efter att ha gått och väntat så länge på dem blev jag överförtjust och blev stående framför hyllan länge länge medan jag studerade dem.

Och ja, de är extremt smala och finlemmade. Men detaljerna! Underbara smådetaljer som gör att jag bara älskar dem!
Clawdeen Wolf har klor, ja långa naglar kan vi också kalla dem, men hon är dotter till varulven och därmed är det klor. Fina små klor.
Och Lagoona, hon som är ett havsmonster hon har simhud mellan fingrarna, vacker genomskinlig ljustorkosa simhud!

Det finns även en hel del humor backom dem, som att Ghoulia bara talar "Zombie" villket innebär en serie olika stön och mummel.

Min sambo kommer anse att jag är galen och slösaktig men jag bara vill ha dessa dockor! Hela serien av dem. Men jag tror att Ghoulia är min favorit :D


Kommentarer
Postat av: Anonym

du är inte den enda.Köpte clawdeen igår efter mycket letade.

2011-08-26 @ 13:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0