Appropå frånvaro

Det här med flickan i Skår som blev bortförd påväg till skolan och ingen påbörjade något sökande förrän efter en hel skoldag då föräldrarna upptäckte att hon inte om hem, ja det har väl ingen missat.

Det är för jävligt att ett barn ska försvinna och att ingen börjar söka förrän nästan fem sex timmar senare. Men det som är lite överraskande för mig är hur upprörda och förvånade alla tycks vara för att skolan inte genast kontaktade föräldrarna när Anna inte dök upp redan på morgonen.
Visst är det hemskt, särskillt nu när hon verkligen blev borförd och inte "bara" skolkade, men att skolan inte hör av sig, ja är det något nytt?
Jag tror inte en enda skola som jag gått på någonsin kontaktat föräldrarna då barnen uteblivit från en lektion, lika lite en hel skoldag.
I så gott som alla fall har föräldrarna fått veta sådant först vid föräldramöten "Ja nu är det ju så att erna lilla /.../ har skolkat så mycket att hen inte kan få ett fullständigt betyg/måste gå om en årskurs."

Själv fick jag gå om en klass redan i grundskolan eftersom jag hellre var bland barnen i nollan än i ettan. Detta må väl en sak, lärarna visste ju var jag var, jag var ju på skolan och inte frånvarande på det sättet, men att mina föräldrar inte kontaktades om detta i god tid annat än vid föräldrasamtalet är ju...skumt. Men lärarna hade väl sina orsaker. (bara ett litet fundersamt inlägg).

Jag tycker mycket väl att skolan ska kontakta föräldrarna så fort deras barn inte dyker upp, varesig det är på morgonen eller en senare lektion. Och även om barnet dyker upp senare på dagen också.
Föräldrarna ska kontaktas så att de vet, vare sig det har hänt någonting som i Skår eller om barnet "bara" skolkar, för då kan föräldrar gemensamt med skolan ta tag i sådant i tid. Föräldrarna ska inte behöva vänta till det redan är försent. Och det gäller även ungdomar i gymnaseit och över 18. Jag känner personligen en hel del personer som gått ut gymnasiet utan fullständiga betyg eftersom de skolkade och ingen kontaktade föräldrarna.

Det är mist lika förjävligt som när ingen uppmärksammar när barn uteblir på grund av dåliga hemförhållanden (någon som minns de där två små barnen som blev dränkta av sin mor för så där ett år sedan, villka hade varit frånvarande från skola och dagis i flera veckor utan att någon tydligen reagerat?), att det handlar om ett bortförande eller att de skolkar. Det handlar om barn för i h... och de är skolan/förskolans ansvar under den tiden som de förväntas vara där. Och är de det inte och ingen sjukanmälan eller liknande gjorts som förklarar barnens frånvaro då ska ansvarig kontaktas...med en gång!
Så är det bara.
 
Men att det skulle vara något nytt att skolor dröjer med att kontaka föräldrar när barnen uteblir. Ja...det förstår jag inte hur folk kan tycka.
Förhoppningsvis kommer skolorna bli mycket bättre på det från och med nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0