Läskiga Youtube

Jag läste just nu på morgonen i GP om en undersökning från EU Kids Online som samordnats av Nordicom vid Göteborgs universitet att barn upplever Youtube som något av det mest oroande på Internet. Risken att råka få fram otäcka klipp såsom avrättningar, djurmisshandel och våldsporr är skrämmande.
Och jag förstår barnen. Själv som vuxen har jag kanske lättare att sålla i utbudet som jag vet rätt ofta kan riskera att passera mina gränser för vad som är ok.
Och när min fyraåring sitter med pappas iPad brukar jag stoppa honom om han hamnar på Youtube. Det är väl en sak när han genom sina spel öppnar någon officiell video för Angry Birds men sedan är "parodivideor" där fåglarna sliter fram pistoler och skjuter varandra i huvudet eller yxmördar grisar bara en fingerpekning bort.
Jag kan förstå att vissa vuxna och tonåringar kan finna det lustigt men personligen anser jag det inte passande för små barn varvid jag anser det vara min uppgift som förälder att inte låta honom surfa Youtube på egen hand, om alls.

Studien då? Ca 9000 barn och ungdomar i 9-16årsåldern från 25 EU-länder (inklusive Sverige) har deltagit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0