Cellförändring

I Januari i år var jag på vårdcentralen och gav ett cellprov. Eftersom mina erfarenheter sade mig att det inte var någon fara (det är andra gångne som jag ger cellprov) så tänkte jag inte mer på det. en-två månader senare fick jag hem ett brev: "Provet visade på en cellförändring och du kommer få en remiss till Gynekologen". 
>Paniiik!< Cellförändring! Cancer! Hjälp! Jag kommer att dö! Var mina första tankar. Men sedan lugnade jag ner mig och tänkte att det säkert inte var något fara. En cellförändring behöver inte betyda något allvarligt, det behöver inte innebära cancer.
*
Jag var så på Gynekologen i på Borås lasarett i tisdags och fick lämna ytterligare ett prov och så tittade läkaren på mig med ett mikroskop (humor). Jag fick veta at det finns tre grader av cellförändringar. 1; Mild, den gör de inget åt för den kan försvinna av sig själv. 2; Medel, den skär de bort. 3; Allvarlig, den skär de bort.
 Så om ca en månad ska jag få veta ifall de måste skära bort en bit av min slidtapp. Det ska dock inte påverka eller försvåra för exempelvis framtida förlossningar eller liknande. Men ändå.
*
Kanske inte världens roligaste framtidsutsikter men...hellre stympad en cancer eller? *hehe* Ja "stympad" är väl att ta i lite i det grövsta. Det är ju inte att jämföra med könsstympning.

Mne i alla fall. Nu ska jag ät amin frukost och tänkte på trevliga saker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0