Pirates of the Caribbean: At World's End

Vad kan man säga om en sådan film som Pirates of the Caribbean: At World's End?
Det beror kanske på vem man är. Jag kan tänka mig att det finns de som tycker att denna film är dålig. Att det är en krystad uppföljare vars enda uppguift är att mjölka pengar ur ett redan urvattnat koncept. Att Jonny Depp bara larvar sig och att han inte är den neda tt gör abort sig. Att det är en film där effekterna och dålig humor är filmens huvudsyfte och att den bara är ett irriterande och meningslöst dravel.

Jag måste tyvärr vara den att säga att jag inte håller med. Jag måste tyvärr erkänna att jag är en av de som var såld redan från film ett (även om jag tycker att egentligen skulle vi fått nöja oss med ettan).

Vad har Pirat trean att tillföra oss? Ingenting, nej, ingenting. Men vad är den? Jo ren underhållning, och jag njöt av varje filmruta.
Den innehåller mer fäktning än tvåan, den är något mörkare, mer bitter och ödesdiger, den innehåller mindre "dratta på ändan"-humor och fler blinkningar åt ettan (humor). Jonny Depps Jack Sparrow är inte fullt lika mycket en meningslös och fån-rolig bifigur (även om han blivit något schitzo på gamla dar) även om man får lite av en känsla att han spelar i sin egen film (men det är nog ganska typiskt Jack Sparrow).
Jag skulle tro att det är allt som andra kritiker hatar med filmen som jag älskar. Den är bara ett rent äventyr med tillräckligt många mystiska och fantasy-referenser för att jag ska njuta i fulla drag (det görs inte tillräkligt många äventyr eller fantasyfilmer nu för tiden så man får hålla till godo med det man får).
På minus sidan ligger att den är något för lång, och slutet aldeles för utdraget.

Det bär mig dock emot att erkänna att den har ett naturligt upplägg till en fjärde film, ett upplägg som känns mer naturligt än det som tvingade fram en tvåa. En fjärde film skulle bli den egentligne tredje delen i den s.k trilliogin där ettan står helt och fullt för sig själv som unik även för den genre som den mer eller mindre skapat åt sig själv.

Vad är då min slutsatts? Bättre än tvåan men ändå inte samma sak som ettan. Men ett hejdundrande äventyr med mycket action, fäktning och pirater från början till slut! Och är det det som du vill ha; Se Pirates of the Caribbean: At World's End.

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag vill se ett hejdundrande äventyr med mycket action, fäktning och pirater från början till slut.
Så jag får vell gå och se filmen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0