Inspiration sökes

Ja. Jag har beklagat mig för och jag beklagar mig igen, jag saknar inspiration. Inte bara det, det känns som om jag helt tappat förmågan. Jag var ledig igår och satte mig då för att teckna (det var så längesedan som jag verkligen satte mig ner för att teckna) och inget blev bra! Visst, jag tecknade två ganska ok bilder, men de var inte bra, inte så bra som jag tycker att min förmåga borde erbjuda! Jag tyckte själv att de var stela och livlösa. Det är som om jag helt tappat förmågan att teckna, eller i alla fall är ur form!

Det är lite som så att sitter jag bara och kladdar på jobbet exempelvis så blir det ganska fina bilder, röriga och tekniskt ofärdiga men levande.


   Här är ett exempel på en bild som jag ritade på jobbet häromveckan. Se, den är oteknisk och ganska "skräpig" men den är levande och själfull!
 
Men så snart som jag försöker teckna något "riktigt" så blir det stelt, livlös och opersonligt. Jag vet inte vad felet är... Är det inspiration som inte finns? Det kan det vara för jag hade ingen riktig idé igår, jag försökte bara rita Luna och Fafner i en öm stund men ingen idé om hur det skulle se ut eller vara, dessutom misslyckades jag totalt med deras ansikten! Jag måste verkligen försöka bestämma mig för hur de ser ut!
Men man kan ju inte alltid gå på inspiration eller hur? Särskilt inte om man vill ha tecknande/illustrering som yrke.
Är det min teknik? Jag är som sagt väldigt beroende av inspiration, jag kan inte som andra sitta i flera månader med en bild, jag vill ha den färdig med en gång! Kanske jag behöver lugna ner mig lite, lära mig att göra skisser, renteckna och slutligen färdigställa, som alla seriösa tecknare.


Orsaken till att jag blir så olycklig över detta är för att tecknande och skrivande är min grej. Det är genom tecknandet och skrivandet som jag alltid har definierat mig själv. Det är jag. Om jag "förlorar" förmågan att teckna och skriva förlorar jag en del av mig själv. Slutar jag att teckna och skriva vet jag inte längre vem jag är. Och det är obehagligt. 


Kanske jag bara behöver träna lite, öva på ansikten, på poser osv.
KV har ju öppen kroki på onsdagar, jag kanske borde ta och gå dit då och då bara för att komma igång igen. Jag är kanske bara lite rimrostig. Jag kanske bara behöver teckna igång mig igen, sitta och bara rita och rita så kommer det till slut.
Man kan ju alltid hoppas.
Kanske borde jag söka mig till en konstskola? Jag vet inte, har jag tid med det? Har jag råd med det? Jag skulle gärna vilja, men råd är en bra fråga om jag har.

Hur det nu är så måste jag börja öva igen, träna på människor, träna på djur, träna på hus och miljöer. Jag måste utvecklas! Jag har kanske bara gått in i en återvändsgränd, eller är jag bara över ambitiös...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0