Stardust

Det är nu ett par år sedan jag läsa Stjärnstoft av Neil Gaiman. Jag minns inte längre hur länge sedan, men jag minns att jag tyckte att den var tråkig. Detta kan ha berott på att jag då var väldigt inne i Swords and Sorcery grejen och denna finstämda saga inte riktigt tilltalade mina förväntningar på vad som var en spännande fantasy bok.

Jag minns dock stora delar av intrigen och vad som hände och kände mig ganska säker på den när jag och min familj i söndags gick till Biopalatset i Göteborg för att se Stardust.


Till min stora glädje hade filmmakarna i Hollywood behållet stommen till berättelsen, fokuserat på det viktiga, inte skippat särskilt mycket och lagt till en hel del humor och action som gjorde detta till en svulstig äventyrsfilm som fyllde alla mina sinnen med bra skådespelare som trivdes i sina roller, goda specialeffekter som inte såg för digitala ut och en smart behandling av hela berättelsen.

Det är ett av de få tillfällen som jag kan säga att jag tycker att filmen var bättre än boken (men som sagt, det var länge, länge sedan som jag läste den).

Det är härligt att se att filmmakarna inte bara tagit en fantasy och utnyttjat den för att göra något halvdant bara för att rida på fantasyvågen. De skapade en underhållande och varmt äventyr som har både hjärta och hjärna. Om de fortsätter att göra filmer på det här sättet så kanske inte fantasyvågen kommer att dö ut allt för snart genom att fyllas av halvdanna Harry Potter och Sagan om Ringen plagiat.


Jag ger filmen Fyra tassar av fem möjliga och kommer glatt att betala för DVD-boxen när den släpps.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0