Shrek the third

I lördags var jag och såg Shrek the third.
Jag är ett stort fan av de två andra Shrek filmerna och såg verkligen fram emot denna. Döm av min besvikelse när jag serverades en tunn soppa där skratten var få och inte alls så överväldigande.

Storyn: Fionas far, grodkungen av landet Långt, Långt borta ligger för döden och förklarar för Shrek och Fiona att de står näst på tur att ärva tronen. Shrek som anser att han inte är "Kung material" ger sig av för att hitta Fionas kusin Artur Pendragon. Under resan måste han tacklas med kunskapen att han snart ska bli pappa. Samtidigt går prins Charming till attack mot Lånt långt borta med mål att ta över tronen. Fiona och hennes prinsessvänner; Askungen, Törnrosa, Snövit och Rapunsel tänker dock inte låta riket gå utan strid.

Ok, storyn känns mest som en ursäkt för att få göra ytterligare en Shrek film. Alla underbara filmskämt och drivandet med sagor och legender är som bortblåsta. De få sago- och filmreferenser som finns sjabblas bort och det görs inget vettigt vare sig med prinsessornas kamp eller Merlin som pensionerad gymnasielärare.
För att inte tala om att de inte gör någon vettig grej av Shreks oro över att bli pappa. Det går som en tråd genom filmen, men det ges varken djup eller känsla tillskillnad från "Du duger som du är"-temat i de två tidigare filmerna.

Höjdpunkterna är åsnedrak ungarna och Shrekbebisarna.

Jag är grymt besviken på Shrek The Third som trots att den kanske är den mest välgjorda av filmerna helt tappat charmen och finurligheten som återfanns i de två tidigare.
Till och med soundtracket var sämre.



:(

Kommentarer
Postat av: Petra

Gå gärna in på min sida och läs om mina "analyser" av barnsagor.. :)

2008-05-09 @ 22:29:46
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0