Svar till H

H om FRA och sedan världen:
Det fungerar inte på det viset. Är någon från ena sidan (ja/nej) frånvarande så "kvittas" en från andra sidan också bort. Tanke är att det inte ska påpåverka den demokratiska processen.

Så det är helt enkelt så illa att det hade gått igenom oavsett... Demokratiskt? Folket vilja? Rättssäkerhet? Knappast...



Att man inte kan svara direkt till folk som kommenterar är surt. Man kanske kan fast jag har inte fattat hur? o.O vem vet.

Svar till H:
Tack för din kommentar på mina funderingar kring FRa-lagen. Och tack för att du upplyste mig om hur det fungerar när inte alla politiker är närvarande vid en omröstning. Jag hade faktiskt ingen aning omd et där (hade säkert kunnat kolla upp det om jag orkade men... ja).

Jag är trots det inte förvånad att FRA-lagen blev godkänd och jag tycker fortfarande att den inskränker på individens frihet. Jag vet inte ens om i fall det går igenom att FRAs register kommer bli öppet för insyn kommer att göra mig positivt inställd till den.
Det finns både positivt och negativt i att ha medborgarna bevakade. Många brott kan fångas upp i tid men jag tycker ändå att FRA-lagen är ett brott i sig. Ett brott mot friheten och självständigheten.
Jag kan komma att motbevisas, det vet man aldrig. Men jag är hellre fri från övervakning av någon mer eller mindre statlig organisation och utsatt för en möjlig otrygghet i form av möjliga terrorister än bevakad och säker i den form att alla som säger "bomb" och "västvärlden" i samma mening en gång för mycket sitter bakom lås och bom.


Frihet är läskigt och innebär vissa risker, risker som vi alla är redo att ta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0