Barnet i fantasin

Jag måste erkänna något, något som vissa kanske tycker är hemskt och andra kanske i hemlighet känner igen sig i. Men lite hemskt är det kanske ändå.
Man säger att det inte spelar någon roll vilket kön som den lilla knodden i magen har. Men man kan inte låta bli att hoppas på ett kön. Jag vill helst av allt ha en dotter. I dagsläget känner jag att jag skulle bli besviken om det blev en pojke. Gräsligt men just idag känns det så. Det är inte så att jag känner att jag skulle adoptera bort honom, eller inte kunna knyta ann till honom. Men just nu, idag, blir jag lite besviken när jag tänker att det kan bli en pojke.

Det finns ju riktigt gräsliga människor som aborterar bort foster med "fel" kön, eller som på ett eller annat sätt gör sig av med det. Och då talar jag inte om fattiga människor i Asien eller Afrika där det av ett eller annat kulturellt skäl är "bättre" för familjen att få barn av det ena könet. Nej jag talar om människor i I-länder som av diverse olika själv anser sig ha rätt att avgöra om deras barn är värdigt att bli en del av deras familj eller inte.
Det är i och för sig lika gärsligt i vilket fall, vare sig det är en fattig familj i Indien eller en normal Svensson familj i Sverige. Men saken är den att vi i Sverige vill välja kön av bekvämlighet, för att det ska passa in i vår fantasi av vad den familj som vi drömmer om.

Inte för att jag är bättre, jag har ju just erkänt att jag helst vill ha en flicka.

Men så tänker jag vidare på det, att när han väl är här, när barnmorskan lägger honom på mitt bröst, blodig och blå, då vet jag att jag inte kommer att bry mig om ifall han har en snopp. Jag kommer bara att vara så väldigt lycklig och jag kommer att älska honom mer än något annat.


Så, när jag tänker på det, så har jag nog kommit över det. Jag kommer att bli lika glad vare sig det bli en Lilla C eller en Lilla L och jag bryr mig nog inte, egentligen.
Men man ser ju barnet i sin fantasi, men dåär det bara att ändra lite på bilden då och då så att man är föreberedd mentalt på båda två. Fantasin går ju ändå att påverka.


Kommentarer
Postat av: Martin Paymbrant

Hej Åsa!



Vi läste din blogg idag här på E-kod. Hoppas att allt kommer blisom du önskar dig."en flicka"!!!

2008-06-24 @ 15:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0