Det är OK att kränkas - om man inte vet om det

Jag plockar alltid upp ett exemplar av gratistidningen Metro när jag går till tåget på morgonen. Det är trevligt att ha något att läsa på tåget in till jobbet, sedan sparar jag alltid Korsordet till jag ska åka hem.

Idag läste jag en artikel om en kvinna som blivit utsatt för att en ordningsvakt, ja en ordningsvakt, fotat under hennes kjol med sin mobilkamera. Hon hade jagat eftersom honom och sedan anmält honom sexuellt ofredande.
Människan blir sedan firad i Stockholms Tingsrätt, eftersom Gina inte var medveten om att h an filmade henne under kjolen förrän först efteråt.
Det tragiska är att detta inte är första gången. Enligt artikeln så har det vid flera tillfällen män gått friade eftersom den person som de filmat under kjolen, smygfotat på badstranden, i solariet, på toaletten eller i provrummet eftersom dessa kvinnor (och män?) inte vetat om att de blivit smygfilmade förrän först efteråt.

I artikeln talar de med b.l.a. Märit Bergendahl vid Mölndals tingsrätt. Hon säger att enligt lagtexten måste man vara medveten om när filmandet sker för att det ska kunna rubriceras som ofredande. Vilket skämt!
Jag vet inte vilken lagstadgad det är som hon hänvisar till, jag har aldrig läst juridik eller lagboken, men den låter som om den är något udda formulerad. Det finns en orsak till varför smygfilmning kallas just smygfilmning. Det görs i smyg, i hemlighet med målet att offret inte ska veta att han eller hon blir filmad. Och om man upptäcker det så blir det tydligen "efteråt" eftersom personen slutar filma eller fota så snart de märker att de är upptäckta.

Om man inte vill misstänka och anklaga var och varannan människa med mobilen i handen så får man helt enkelt "hoppas" att bilderna eller filmen hamnar på nätet, för då kan man få gärningsmannen fälld för förtal.

Vad är det här? Blir jag smygfilmad så blir jag kränkt vare sig jag vet om det vid tillfället eller inte. Jag blir kränkt varje gång som denna person tittar på filmen eller visar den för sina vänner. Jag blir kränkt av att han eller hon överhuvudtaget har filmen eller fotona i sin mobil, sin dator eller USB minne!


En kränkning är alltid en kränkning.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0