Twilight, Om jag Kunde Drömma

omslag till twilight

Nu har jag läst ut Stephenie Meyers bok Twilight, om jag kunde drömma (svens titel). Och jag måste säga att även ifall all den kritik som ges av Anti-Shur'tugal så gillade jag boken. Den var trevlig att läsa. Kanske inte något litterärt mästerverk men klart värd att lägga en eftermiddag på.

Även om jag efter ett tag tröttnade på att läsa hur Gudomligt, Underbart, Överjordiskt Snygg Edward var (ja du har sagt att han är snygg, jag vet det, du behöver inte förklara det för mig VARJE gång som era blickar möts).

Det hade kunnat vara lite mer action så att säga. De sista kappiltarna när Bella jagas av James är både spännande och intressanta och jag hade gärna sett mer av det  boken. Men jag kan också förstå varför Meyer drog ut på Bellas upplevelse av Edward. Det var en viktig uppbyggnad av hennes karaktärer.

Ja, Anti-Shur'tugal hävdar att de är karaktärslösa karaktärer, men de är dock karaktärer I en bok, hur bleka och platta de än må vara.


Sedan är det visa småsaker i friheterna hon tagit sig med Vampyrlegenderna. Jag kan ta att hennes vampyrer tål solljus, jag kan acceptera det. Men att de ska gnistra som diamanter? Nej, det är för mycket för mig. Att deras överjordiska snygghet skylls på att det blir lättare för dem att locka till sig sina byten är acceptabelt. Men vem, i sina sinnens fulla bruk, skulle attraheras av en karl eller en kvinna som gnistrade som en facetterad sten mitt på dagen? Inte jag i alla fall. Jag hade nog snarare blivit mer misstänksam än något annat.


 

Styrkan i berättelsen är just att Meyer är en lyckad berättare. Ja visst finns det bitar som man känner att, ja det hade du inte behövt berätta för mig (se avdelningen Prose i Examining Twilighthttp://www.anti-shurtugal.com/wordpress/ för tydliga exempel).


 

Men hur elaka visa kritiker än är så uppskattade jag Twilight. Jag vet inte om jag ska ge mig på att läsa de andra böckerna i serien, förutom Midnigt Sun som är Twlight från Edwards synvinkel. Jag har läst det första kapitlet på Meyers egen hemsida och tycker att den verkar bli bättre och intressantare än Twilight.


 

Skulle jag då rekommendera boken till någon.

Nja, inte till någon med allt för kritiskt sinnelag, som inte är vampyrromantiker eller redan har passerat tonåren.

Men någon som har sin noirromantikse tonåring i gott minne och som fortfarande finner vampyrer och varulvar ganska kul är den åtminstone ett trevligt tidsfördriv.

Fast jag föredrar mina vampyrer lite mer rovlystna och farliga. Inte gnistrande och glimmande vackra.


Kommentarer
Postat av: Cassandra

Du har ungefär samma invändningar mot Twilight som mig... men det var inte vad jag tänkte skriva.



Jag tror inte att du minns mig, men jag gick under namnet CazzyTaiga på hoggy och var ett fan av allt du skrev, särskilt Varulvskrönikan (jag tror min svensklärare tröttnade på att höra mig prata om den XD).



Jag var bara lite nyfiken om du hade fortsatt skriva och om det fanns arkiverat någonstans... och om det finns några planer på att ge ut dina böcker.

2008-12-01 @ 16:03:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0