Twilight - The Movie

I går kväll såg jag så filmatiseringen av Twilight. Och gud vad SEG den var! Ok, boken var bra händelselös och seg den med, men Meyers (som f.ö har en Cameoroll i filmen) hade ett språk och en stil som ände gjorde boken till en ganska harmlös och trevlig läsestund. Men filmen! Oh, My, GOD vad tråkig den var.

Även om jag inte hade förväntat mig särskilt mycket av filmen blev jag ändå väldigt besviken på den. Jag hade ändå väntat mig att de skulle ha hottat upp den lite. Gjort mer av den andra gruppen av vampyrer och gjort mer av James jakt på Bella.  Men inte då!


Vi kan inte skylla allt på skådespelarna eller regissören. Jag tyckte att skådespelarna gjorde ett rätt bra jobb. Scenen när Edward visar sin avsky över vad han är, är en av de bättre scenerna i filmen detta tackvare Robert Pattinson. Han verkar ha tänkt igenom hur det är Edward känner inför sig själv och han visar det bra.


Jag tycker att det är manuset som inte bearbetat romanen på något bra sätt. Hade jag gjort denna film så hade jag satt mycket mer krut på Bellas och Edwards förhållande, mycket mer krut på faran i det, att han är en Vampyr, ett rovdjur som hungrar efter hennes blod och hur mycket han måste kämpa mot det. Mer tyng på den andra gruppen vampyrer som trotts allt representerar vampyrernas andra sida, den grymma och farliga.

Mer på Bellas forskande som leder henne fram till insikten att Cullens är vampyrer, mer hintar om det. Som det är nu i filmen så förstår jag inte ens hur hon kommer på iden. Som det är nu verkar filmen inte veta vad den är. Är det en romantisk film? Är det en skräckfilm? Är det en fantasy, en thriller?


Till filmens fördel så kan vi ju säga att har de fått in mycket av romanen, men jag tror nog att filmen kan ha mått bättre av att de dragit ner på tiden innan Bella kommer på vad Edward är, tiden innan de blir ett par och som jag sade: Lagt mer tid på vampyrerna. Ytterligare en av de bättre scenerna är baseboll matchen, då vampyrernas djuriskhet och övernaturlighet visar sig. Det var bra gjort. Mer av det och filmen hade gått från urkass till helt ok.


bild från wilight-filmen



Nej, jag blev mycket besviken. Hoppas att de gör ett bättre jobb med nästa film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0