New Moon / När jag hör din röst

Vem är det som hittar på de här titelöversättningarna? Ok, de fungerar ju, men ör rätt lama i jämförelse med originaltitlarna.


Ok, så nästan ett halvår sedan jag läste Twilight så fick jag för mig att läsa New Moon. Och jag måste säga, jag vet inte vad som får mig att läsa de här böckerna, egentligen? Hade jag varit så där 13-14 år hade jag nog älskat dessa böcker och sedan när jag var i den åldern som jag nu är kanske läst om dem av sentimentala skäl, men nu? JA, jag vet inte.

De är lättlästa och ganska trevliga. Även om Bella är lamaste karaktären ewer och Edward...ja jag vet inte vart jag ska börja, jag fattar inte hur alla kan tycka att han är så romantisk, så underbar och... ja bara SÅ allt. Jag fattar inte vad varken Bella eller vad alla fangirls ser i honom. Han glittrar ju för tusiken! Glittrar! En vampyr som glittrar, vem kan ta det på allvar?


Ja.

New Moon då.

Omslaget till boken När jag hör din röst


Jag tyckte mycket bättre om den boken än om Twilight. Möjligtvis för att jag både slapp Edward större delen av boken och genom det även slapp höra hur snygg han var i var och varannan mening. Och dessutom fanns det varulvar här. Varulvar. Jag tycker mycket bättre om varulvar än vampyrer allmänt. Ett plus till Stephanie Meyer att hennes varulvar dessutom förvandlades till stora vargar och inte någon skum halvvarelse i Hollywood stil.

Bella lider i bästa Den Unge Werther stil, men obegripligt nog så är hon aldrig arg på Edward och tar honom tillbaka utan att blinka, han får inte ens en örfil eller en utskällning. Hon är en sådan himla dörrmatta!

Jacob och hans varulvsvänner gör boken genom lidlig, även om jag inte kan med att han är så såld på Bella, i egenskap av att vara en av de få karaktärer som nästan har en personlighet är han för bra för henne.


Den var bättre än den första boken, och jag gillar ändå hennes (Stephanies) berättar röst. En god avslappning. Men ingen skräck om det var det som man var ute efter.


Ska vi se om det kanske lyfter lite mer i nästa bok, men...jag tvivlar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0