Gravidrapport v.25+0

Nu har jag inte bloggat om magen och babyn på ett tag så jag tänkte att när jag ändå satt här framför datorn så...

Har jag nämnt ultraljudet? Jag har inget minne kvar- men det tror jag inte att jag har gjort.

Jo ser ni. Det var UL för snart en månad sedan. Det var riktigt coolt. Även om man har varit med förr så var det lika spännande nu. Särskilt med tanke på att det var ett aktivt litet barn som härjade runt i livmodern på mig. Lilla C sov sig ju igenom UL han.  Men den här viftade och sparkade och snurrade. :)

Ett nytt datum fick vi, 29/11 så det ska bli spännande att se hur nära det kommer.

Sedan har det knallat på, magen växer, babyn sparkar, jag är trött och grinig men har just idag börjat med lite järntabletter så vi hoppas att det ska bli bättre på den fronten. Jag har dessutom börjat få lite förvärkar. Det är inte ovanligt att få det tidigt och det är inte farligt, det är ju bara kroppen som tränar och övar och förbereder sig.


Dock har jag fått kramp ibland när livmodern spänt sig, och i går hade jag en liten liten pytte blödning, knappt nämnbar. Men jag nämnde det för min barnmorska och hon sade till mig att om det fortsätter sådär så ska jag genast ringa till sjukhuset och åka in så de får kolla mig. För risken är att jag har en "överaktiv livmoder", det verkar vara svårt att hitta något om det på nätet, det tycks inte vara en vedertagen medicinsk term.
Men förvärkar har alla kvinnor och omföderskor har det oftare än förstföderskor, risken med att ha en "överaktiv livmoder" -som jag förstår- är att barnet kan komma för tidigt. Så det gäller att vara uppmärksam. 

Jag är inte orolig, men jag är på något sätt mentalt förberedd på att den här babyn kan komma lite tidigare än beräknat. Vi får väl se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0