Min förlossning

Ja du, nu är det snart två veckor sedan, men jag har inte haft tid eller ork (på länge) att skriva.

 

På onsdagen den 14/12 åkte jag och sambon in till Borås lasarett för att bli igångsatta. Det var då precis två veckor över tiden.

Vi var på förlossningen kl 08.15 och fick sitta ner och vänta. Kl tio fick vi träffa en sköterska och en doktor. De kontrollerade min livmodertapp och konstaterade att jag inte var särskilt öppen, men istället för att sätta igång mig genom att gela så ville de använda en annan metod. I bris på bättre kallar jag det ”ballångmetoden”.  Den gick ut på att de stoppade in en kateterslang på vilken det var två plastbollar eller ”ballånger”. Den ena placerade i livmodermunnen och den andra utanför. Sedan fylldes dessa två på med vatten. Den i livmodertappens mynning var till för att pressa upp livmodertappen och den andra som var utanför pressade på och hjälpte till. Ni kan läsa mer om den och andra metoder här.

 

Jag fick under dagen fler och fler och starkare och starkare värkar, även om de kom och gick. Vi fick ett rum att vänta i, ett ”vilorum” som det heter. Efter tolv timmar, halv tolv på natten, tömde de ballongerna och tog ut kateterslangen. Och efter det satte värkarna igång på riktigt. De gjorde ondare och ondare, jag fick några citodon för att försöka vila men efter ungefär en timme kräktes jag, vi kallade på barnmorskan och jag sade till att nu vill jag komma in på ett förlossningsrum. NU!

 

01.40 var vi inne på förlossningsrummet och kl 01.48 hade ett nytt liv sett dagens ljus för första gången.  Barnmorskorna och sköterskorna han knappt sätta fast den där nålen i huvudet på honom innan han var ute.

Han var 51 cm lång och vägde 3760 g. nästan 100g mindre än sin storebror.

 

Efter förlossningen tog han bröstet bra och när vi fått vial lite åkte vi upp till BB-hotellet (pdf-fil). EN helt ny avdelning på Borås lasarett. Till för dem som är nyförlösta, eller nybehandlade, men inte behöver riktigt lika mycket uppmärksamhet som andra. BB-hotellet ligger på samma våning som och i anslutning till vanliga BB så det finns sköterskor och barnmorskor där och man får den hjälp och den uppmärksamhet som man begär. Det var jättefins och oerhört avslappnande. Vi kanske borde ha stannat längre, men vi åkte hem redan på fredagen.

 

Lilla C tycks ha accepterat att han är storebror och tycks tycka att det är lite kul med en bebis. Han tycks tycka om sin lillebror och har i alla fall inte ännu gjort någon attack mot honom utan kramat och klappat och pussat på honom.


På det stora hela vill jag påstå att min förlossningsupplevelse har varit bra. Det är först sedan vi kommit hem som det uppstått vissa dalar i mitt humör. Det mesta kretsar, som förra gången, kring min amning. Men det tar vi en annan gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0