Ingen heder bland våldsmän

Nu kommer ett exempel på inlägg som jag borde skrivit när jag hade det färskt i huvudet och det var aktuellt i media men...

Dagarna efter nyårsafton kunde man läsa i tidningarna om att det (som vanligt) varit en hel del fylla (nähä!) och misshandel under nyårshelgen.
Ingen nytt under solen tyvärr. När folk festar så blir det också ofta även stölder, misshandel och våldtäkter.  Alla tre saker som jag personligen skulle kunna klara mig utan.

Men om nu inte det skulle vara nog, att gå och slå ner någon på gatan så ställer de sig och sparkar på dem, tills de spyr, svimmar eller dör.
 Jag vet inte vad det är som gör mig så mycket mera upprörd över att man sparkar på någons om ligger men jag blir sjukt upprörd över det.

Det finns vissa saker som jag inte förstår hos våldsverkare: Att gå på äldre, handikappade, barn och att sparka på någon som ligger. Våldtäkter ska vi inte ens prata om, det är så oerhört obegripligt, framförallt att det tydligen ska vara så svårt att sätta dit dem för "ord står ofta mot ord"... nu var det inte det vi skulle tala om, utan att sparka på folks om ligger.

Hur länge sedan var det nu som den där killen blev ihjälsparkad i Stockholm av några för honom okända individer som stod och hoppade på hans huvud?

Hur kan man bra? Du har redan slagit ner personen, han eller hon ligger livlös på marken eller i bästa fall krälar, helt oförmögen att försvara sig i den ställningen, och då ställer de sig och sparka på personen. Varför? Är de ute efter att skada så mycket som möjligt? Är de helt okunniga i de skador som de orsakar? Sparklar mot huvudet och magen? Knivslagsmål, jag vet inte är de bara dumma i huvudet är fullkomligt clawless?

Vad är det som gör dem sådanahär? Våldsamma filmer och TV-spel? Jag har alltid hävdat att sådant inte skapar våldsmän, men ibland undrar man.
För just det här med att sparka på någon som ligger, när jag växte upp (på typ 80-talet) så var det en ”oskriven regel” i alla filmer som jag såg: man sparkade inte på någons om låg ner, och de få tillfällen då denna regel bröts; Då var det av de onda, av skurkarna för att visa hur otroligt skuraktiga de var. Sparkar mot huvudet och sparkande mot liggande kroppar är vanigare idag.

Jag tror fortfarande att det måste vara något fel i huvudet på folk från början för att de ska bli ”inspirerade” av en våldsam film eller ett spel. Men det är ingen ursäkt för att gå och sparka ner någon.

Men är det då något genetiskt fel som blir allt vanligare? Är det samhället vi ska skylla på och den kalla attityden som sprids?  Och att de är påverkade av någon mer eller mindre laglig drog, men det är ingen ursäkt.


Jag blir så j*la upprörd över sådant. Det är hemskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0