Nattens Begär

Nattens begär... vad i hela är det för en fjantig titel? Det var min första tanke när jag hittade boken i biblioteket när jag jobbade häromdagen.

Men, jag hade blivit tipsad om Dark-Hunter serien av Sherrilyn Kenyon från en pålitlig vän. Och även om den bok som jag höll i handen var på svenska och jag hade blivit tipsad att läsa dem i original så tänkte jag ändå ge den en chans, så jag visste lite närmare vad det var innan jag gav mig åstad och köpte någon.

Nattens begär ska vara, av vad jag kan luska ut, den första delen i en serie som kallas just Dark-Hunters serien.

omslag, pocket nattens begär

Jag orkar inte skriva själv vad boken handlar om, så här lyder i alla fall baksides texten:

"Amanda Devereaux har en helt galen familj. Hennes mor och syskon är häxor och medier, och hennes tvillingsyster är vampyrjägare. Det gör att Amanda längtar efter ett lugnt, normalt liv med en vanlig pojkvän. Men så råkar hon hamna mitt i en attack som är riktad mot hennes syster, och vaknar hon upp fastkedjad vid en blond, snygg främling, Kyrian av Thracia.
Det visar sig snart att han är allt annat än en vanlig kille. Han är en Svart jägare, en odödlig krigare som jagar och utplånar vampyrer och daimoner. En passionerad och förbjuden attraktion uppstår genast mellan de båda och de måste snabbt hitta ett sätt att frigöra sig från varandra. Annars kommer de båda två att dö.

Nattens begär är första delen i en serie om de Svarta jägarna. Sherrilyn Kenyon är ett internationellt namn och en pionjär inom sin genre vampyrromanen. Hennes böcker finns utgivna i över trettio länder och klättrar högt på bästsäljarlistorna."


Bla bla bla.. vampyrer bla bla förbjuden kärlek osv bla. Ok, you got it?

Dåså. Den här boken är klart mer än Romance än skräck. Men bra mycket mer skräck än tex Twilight. Dessutom är den faktiskt lite bättre skriven. Vi slipper "adonislik" och de uttröttande tråkiga beskrivningarna av hur vacker hjältinnans ögongodis är. Även om vi nu istället får stå ut med en mer ingående beskrivning av svällande muskler, maskulint vacker, ett utseende som varje kvinna skulle drägla över och smidig som en katt osv.

Över lag är denna bok mycket vuxnare än Twilight som det faller en lättast att jämföra med. Det är mycket mer sex och våld. Väldigt välbeskrivet sex och våld.
Men, i alla fall just denna bok, saknar den charmen och humorn som återfinns i Sookie-böckerna (True Blood) som även de är lätta att jämför med. Charlaine Harris ryggar inte heller hon för att beskriva sex och åtrå om än inte lika genomgående som Sherrilyn Kenyon men så är Sookie böckerna mer av drama/mysterie historier än Dark-Hunter serien.

Jag har personligen aldrig varit särskilt överförtjust i sexscener varken på film eller i text. Men, detta är ju trots allt drama/romance och i det ingår sex och gärna ingående beskrivet sex och åtrå. Och det beskriver hon bra, utan att det blir direkt fånig eller pinsamt. Det är snarare moget och blodfullt beskrivande av vuxen åtrå och känns inte alls inspirerad av tonårig sexuell frustration.

Jag tyckte om karaktärerna som trots att de led lite av Mary-Sue sjukdomen ändå klarade sig bra genom att ha personligheter och kemi.
Dessutom blev jag väldigt förtjust i Kenyons mytologi och den värld som hon byggt upp. Jag blev nyfiken på att läsa mer om dark-Hunters och deras värld.
Så... även om jag tycker bättre om Sookie-böckerna så kommer jag nog ge serien en chans, även om jag har svårt för att behöva läsa om hårdnande manslemmar och styvnande bröstvårtor. Jag har trots allt läst sämre.

Puss på er <3

omslag, pocket, night pleasures


Böckerna finns att köpa bland annat här och här. Sök på Sherrilyn Kenyon så får ni upp alla hennes böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0