TV-deckare från Discworld

Jag har alltid varit svag för brittiska TV-deckare. Jag är även en stor älskare av Terry Pratchetts Discworld böcker.

Jag fick i dagarna veta att det nu planeras en TV-serie baserad på Terry Pratchets The Watch-böcker, eller Vaktmanskapet som vi kallar dem på svenska.
Det ska bli en "crime of the week"-upplägg. DVS avslutade historier med ett nytt fall i varje avsnitt, om jag förstår det rätt.


Tre gånger tidigare har Practhets skapelse blivit TV-serier. Hogfather, The Colour of Magic och Going Postal. Jag tyckte att Hogfather vra en bra version, jag var mindre nöjd med Colour of Magic och har inte hunnit se Going Postal än, men har hört att den ska vara bra och den ser välgjord ut. Så Vi kan alltid hoppas att The Watch kommer bli bra. Dock kan man inte låta bli att oroa sig inför kastingen. Vem ska spela Vimes, Carrot och Angua, Ditirus och alla de andra?

Jag var ju så himal besviken på castingen av Rincewind i The Colour of Magic medan castingen i de övriga serierna var bra. Men jag har ett helt annat förhållande till the city Watch, det är lika oroligt som om de skulle göra TV-serie med häxorna, vem i hela fridne skulle kunna göra en bra Granny Weatherwax?

Aja.
Läs mer här.


Det har även gått rykten om en filmadaption av Niel Gaimans och Terry Pratchetts Goda Omen. Detta har nu bekräftats från både Pratchett och Terry Jones som är inblandad i projektet.
Det har varit diskussioner om en filmatissering ända sedan boken kom, ska det nu äntligen bli av?
Vi kan alltid hoppas.
Läs lit emer om projektet på Terry Jones egen sida här.

The City Watch av Paul Kidby


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0