The Legend of Korra

För ett par år sedan upptäckte jag-och fastnade för- en animerad tv-serie från Nickelodeon. Denna serie hette Avatar: The Last Airbender, den var tre säsonger om 20 avsnitt vardera (säsong tre bestod av 21 avsnitt). Jag fastande för den på grund utav historien, karaktärer, sin fantasirikedom, humorn och den fungerande mytologin och värld som skapats för serien. Den var helt enkelt grym!

I vår har Nickelodeon börjat visa en uppföljare, The Legend of Korra.
Det har gått ca sjuttio år sedan den första serien. Aang och hans vänner har hunnit bli vuxna, fått barn, blivit legender, gamla och många av dem där ibland Aang har dött. I och med att Aang gått hädan har Avatar cykeln gått vidare. Den nya Avataren föds som en flicka, Korra, i den södra vattenstammen.
När serien börjar är Korra sjutton år. Hon har hunnit bemästra Vatten, Jord och Eld men ännu inte hunnit med Luft.
Hon reser till den nya huvudstaden Republic City (grundad av Aang och Zuko) för att lära sig Vindbändning av mäster Tenzin, Aangs son.
Hon har poblem med att lära sig luft då detta element är det som är mest olikt hennes personlighet och natur, (som ni minns hade Aang svårt för jord).
I Republic City träffar hon bland annat de föräldralösa bröderna Mako och Bolin och ansluter sig till deras Pro-bending lag. Pro-denging är en sport som går ut på två lag om tre deltagare (en vatten- en jord och en eldbändare) som ska försöka slå ut det andra lagat från banan.

Men där finns och den maskerade Amon, ledare för en grupp som kallar sig euqalisterna en anti-bendar grupp som har som mål att stoppa bändandet för alltid. Detta genom chi-blokering. Amon kan den metod som kan blockera en persons förmåga att bända för alltid. Den metod som Aang använde på Eldfursten Ozai.

Jag har nu set de fem hittills visade avsnitten och måste säga att serien är bra, en värdig arvtagare till Avatar: The Last Airbender.
Jag hade lite hellre velat veta mer om Aang, Sooka, Ktara och Zuko mfl, men deras barn och barnbarn är ok. Man får ju möta Ktara och jag har vissa förhoppningar om att Zuko fortfarande lever och jag hoppas på Aang i ande-form och att man kan få se de andra i tillbakablickar. Men de nya karaktärerna bär historien vidare och hela serien har potens att bli bra.
Den är inre riktigt likadan som the last Airbender vilket i och för sig är bra, ett de försöker göra en helt ny serie och inte en precis likadan. Storyn, fantasin och karaktärerna gör det hela lovande och vi får se varåt det bär.

Det finns många mysterier som ska bli intressanta att få se lösas, inte bara vem den mystiska Amon är (jag har mina misstankar) det ska också bli intressant vad som kan avslöjas om våra originalhjältars öden (jag kan tänka mig att det kommer avslöjas litegrann) fler av deras barn och ja vilka är egentligen Makos och Bolins föräldrar (och eventuella far/mor föräldrar)?

Jag kommer lätt att fortsätta hålla utkik efter fler avsnitt.
Serien är planerad att innehålla 26 avsnitt uppdelade på två säsonger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0