Disney Wars

Nu har det väl knappats ungått någon att Disney har köpt rättigheterna till Star Wars för 27-miljader och att de planerar en ny triliogi-serie med release start 2015 (och därefter en ny film med två-tre års mellanrum i...hur länge är oklart).

Som gammal Star Warsare vet jag inte vad jag ska tro.
Personligen förlorade jag min tilltro till Lucas och Star Wars för länge länge sedan. Redan då Lucas "förbättrade" de gamla filmerna började jag ana oråd.

Som Howard sade i Big Bang Theory när de skulle ha Star Wars kväll: "If we don't start soon, George Lucas is going to change it again."

Den nya prequel triliogin led jag mig igenom i ren fasa (det var bara den tredje filmen som går att se fler än en gång känner jag). Och den där animerade TV-serien? *suck*

Så jag har liksom redan gett upp.

Så min första tanke när jag läste att Disney köpt rättigheterna och planerade tre nya filmer var- Men ehh... vad ska de berätta om då? När ska filmerna utsepla sig? Det finns ju redan en långt, långt gående efter historia i böcker och serietidningar. Ska de bara skippa allt det eller? Eller ska historierna utsepla sig mellan dessa, eller efter? Eller vad?
Mara Jade, Jacen, Jaina, lilla Anakin och Ben, Kyp Durron, Jag Fel, Yuuzan Vong-kriget och Chewaccas död med mycket mera. Tänker de införliva dessa element och karaktärer eller skippa dem? Eller ska historien utspela sig långt senare? Om så hur långt senare? Dark Horse har ju en serie som utspelar sig tre-fyra generatione refter den gamla triliogin.

Jag tillhör dem som är uppvuxna med Star Wars. Jag må ha varit en baby under de år då filmerna hade sina ursprungliga premiär datum men de har likt Sagan om Ringen alltid varit en del av mitt liv och en stor del av min barndom. Jag vill inte hindra någon annan att ha samma erfarenhet, och jodå, som nyförlivare och nyinvigare av nästa generation så kan väl de nya filmerna och TV-serien ha fungerat. De kan sedan växa upp och inse att Star Wars är mer än bara dessa. Och Diseny har gjort mer än bara sina prinsessfilmer, de lyckas göra bra och spännande filmer ibland de också. Kan de verkligen göra mer skada än vad Georg Lucas redan själv har gjort?

Svaret är: Det är klart att de kan. Men jag som konsument kan välja att inte låtsas om det. Precis som jag inte låtsas om att det finns en del två och tre i Matrix triliogin, och gärna försöker glömma de nya Star Wars filmerna och TV-serien. Men som mor till två söner har jag insett att vill jag inviga dem i Star Wars så kommer jag nog bli tvungen att axepetra nyfundigheterna. Jag vill ju att Star Wars ska vara en del av deras uppväxt också.
 
Det enda jag kan hoppas på är att de ser mer än bara pengar, att de ser ett arv värt att upprätthålla. En stämning och en stil värd att bevara.
Om jag tror på detta?
Svårt att säga.
Bladn allt eftermaterial som redan finns, och är godkänt av Geroge Lucas, är den en stor vidd på högt och lågt. Men den finns en konternuelig tidslinje med händelser och karaktärer. Snälla Disney, få inte för er att ändra på det.
Men mina förhoppningar är låga. Glr mig bara inte för besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0