Första dagen på resten av min uppsats

Igår (måndag) var jag i skolan för att delta i det första seminariet för den kurs som jag nu ska delta i.

Jag skrev ett långt blogginlägg om det på vägen hem igår på min telefon, men något fuckade upp allt så varje gång som jag försökte publicera det så hamnade jag tillbaka på inloggningssidan för blogg.se och fick logga in på nytt med resultatet att allt som jag nyss skrivit hade försvunnit.
Jag vet inte om det berodde på att jag varit "inaktiv" för länge (inte uppdaterat sidan) eller omd et är så att kontakten med nätet är lite av och till längs vägen mellan Borås och Göteborg så att varje gång som telefonen tappade kontakten med nätet så loggades jag automatiskt ut från blogg.se

Aja
Kursen som jag nu ska delta i kallar sig en Omstarkurs med syfte att hjälpa de som inte blivit klara med sina uppsatser i tid att få dem färdiga.
Det är ett väldigt fint initiativ från HB tycker jag då det tycks finnas fler än jag som inte blivit riktigt riktigt klara.

Dagen var lång och mödosam, ementionellt ansträngande då jag pendalde mellan stora förhoppningar och målmedvetenhet till total hopplöshet och förtvivlan.
Det hela negativa började med att min uppsats av någon orsak inte nått fram till mina handledare, trots att jag skickat in den två ggr (dock ej till dem, vilka jag inte ens visste att jag skulle ha förrän samma dag), Så de hade inte hunnit läsa min text (och kanske utgick från att jag inte hade något att visa upp).
När vi sedan skulle gå igenom våra frågeställningar vet jag inte om de missuppfattade min uppsats (som de inte hade läst) eller vad det var för de förutom att ifrågasätta dem ifrågasatte de hela min tanke med min uppsats: "Så du baserar den bara på vad andra säger ska bli av?"
Svaret på den frågan är väl: Njae. Men med tanke på mina frågeställningar förstår jag å andra sidan vad de var ute efter.
Sedan började de dilla om jag hade gjort och om inte borde göra en enkätndersökning.
Jag blev genast helt anti för jag vill verkligen inte ha en enkätundersökning och behöva sitta och samanställa en massa svar. ORKA!
Men när jag tänkte på det så förstod jag nog hur de tänkte, särskilt med tanke på att en av mina frågeställningar går ut på att identifiera problem med informationssökningen på webben av idag.

Men så tänker jag efter på min uppsats, riktigt tänker efter vad det är jag har gjort så inser jag att det jag har gjort egentligen är en analys av den Semantiska Webben ur ett Informationsåtervinningsperspektiv.
Så jag borde egentligen göra om hela min problemformulering och frågeställning och sedan anpassa hela mitt arbete efter just den utgångspunkten.
Min ursprungliga fråga var ju ändå. "Vad är den Semantiska Webben?"
Ingen bra fråga ur ett forskarperspektiv.
Och jag undrar egentligen vad det är som mitt arbete skulle kunna tillföra, annat än en analys av vad den Semantiska Webben är för något och vad dess lösningar egentligen ska uppfylla ur ett IR perspektiv.

När jag på bussen hem insåg detta så kändes det lite bättre, även om jag vet att jag har mycket, mycket arbete framför mig.
Jag kanske rent av slänger in en enkätundersökning iallafall. En undersökning där jag ger testpersonerna några frågeställningar som de ska ta reda på och sedan helt enkelt be dem att redogöra för vilka sökvägar de tar för att nå svar och om de (fast det blir väl att lägga ord i munnen på dem) skulle uppskatta ett mer direkt sätt att få sitt svar på.
Jag vet inte, kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0