Game Of Thrones

Ok.
I går (måndag) började SVT visa Game Of Thrones sänsong 2.
Pågrund av tidsbrist och annat så har jag inte hoppat på GOT-tåget förrän nu.
Det var- jag kanske skulle läsa boken/böckerna först? (men har hittills inte haft tid).
Det var: Jag har ju sett de två första avsnitten, ska jag se serien från början eller hoppa direkt på avsnitt tre?
Det var: jag VET hur jag är funtad. har jag väl börjat titta-och har hela serien till hands-så kommer jag inte kunna sluta utan kommer -vilja- se allt i ett kör, och det har jag inte tid med!

Men nu lade jag allt sådant åt sidan. Beslöt att hoppa på efter det avsnitt som jag såg sist, bita ihop om boken somjagskabörjaläsanärjagharlästutdennästsistaSookieStackhousebokenvilketkanskeintekommerattbliförräntillsommarenochdetkommeratttaevigheterattläsabokeneftersomdenärsålångochjagvillbaraläsamenjagharinteTIIIID!
*suck*och uppriktigt skäms jag lite över att vara så sen på tåget. Jag har dock läst på så jag vet ändå rätt mycket om en del av vad som ska hända -inte allt-
Jag kommer att ge mig på böckerna tids nog, men det har dröjt eftersom jag så gärna vill läsa alla böckerna på det sättet som jag läste böcker förr i världen, i ett sträck innesluten i en helt annan värld utan någon som helst yttre påverkan. Men det kan jag inte längre :(
Barn och sånt. Ni vet.

Dåså.
Jag har nu sett sju avsnitt och tycker: HERREJÄVLARVADBRADETÄR! Snyggt, välskrivet, ganska typisk fantasy men ändå inte. Det är så imponernade avancerat och genomtänkt hela den där världen! Och jag älskar att alla karaktärerna har något tilltalande i sig. Alltså ingen är helt ond och ingen är helt god. Alla har sina egna orsaker, agendor, goda och dåliga sidor. Vissa är bara mer hederliga och hedersamma än andra. Några är rent galna men till och med de har några drag som gör att man ändå inte rent ut kan hata dem. Till och med de små äcklen Joffey och Viserys kan man tycka lite synd om. De må vara tokiga små skälviska äckel, men det är inte helt och hållet bara deras fel.

Jag vet nu att jag säkerligen kommer älska böckerna även om jag kommer ha sjuhelsikes svårt att hålla isär alla personerna.

Serien är grymt gjord, även om allt blod shockar mig varje gång. Snusket stör mig inte så mycket, då jag hitills bara funnit en snuskscen onödig för historien, inte scenen i sig utan snusket.

Och om avsnitt sju vill jag bara säga: FANSÅINNIHELVETE! Jag hatar när man vet vad som ska hända, ändå hoppas så innerligt att det inte ska hända och sedan händer det i allafall!
Inte Eddard! Jag gillar Eddard! Varför ska han behöva vara så jälva hederlig för!
ÅH!

Hur slutar det?
Jag tror...om jag får gisssa. Att hela historien slutar med att...Arya överlever alla! Hon blir troligtvis drottning eller ställföreträdare till den rättmätige kan ta tronen. Jag tror nog att även Sansa kommer att klara sig och blir nog lord över Örnnästet, ellervaddertnuhette, Bran blir Ser Bran av Winterfell. Jag hoppas Tyrion klarar sig. Jag gillar honom.
Jon Snow blir ledare för Nattvakterna. Daenerys kommer att korsa vattnet med sina drakar men hon kommer sedan att återvända till stäpperna och bli ledare för sitt nya folk, med sig kommer hon att ta sin och Jons (hehe) ofödda barn (Jon är son till Rob och Starks syster och därmed den egentliga rättmätiga arvigen och dessutom även han likt Daenerys en ättlign till den första drakkungen-så tror i allafall jag att det ligger till).
Hennes tre drakar kommer att delas upp i Norr (med Jon och nattvakterna) Söder med Arya och en kommer att följa henne tillbaka.

Så...frid och fröjd :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0